Sony tar opp konkurransen med iTunes

Sony lanserte tirsdag en ny nettbasert musikktjeneste i USA. Fra juni kan tjenesten også true europeiske platebutikker.

Stadig mer musikk selges over nettet. Apples iTunes Music store har alene solgt mer enn 70 millioner spor. Tirsdag lanserte også Sony en nettbasert musikknedlastingstjeneste, Sony Connect, i USA. Etter planen skal tjenesten lanseres i Europa i juni i år.

Sony Connect tilbyr drøyt en halv million spor fra artister fra både de store plateselskapene og uavhengige selskaper. Prisen for enkeltspor begynner på 99 cent, mens hele album kan lastes ned for en pris som starter på 9,99 dollar.

- Apple har gjort en utmerket jobb i å utvikle dette nye markedet. Vi mener vi kan utvide markedet til et mye bredere publikum med en bredere rekke med avspillingsenheter og en brukervenlig tjeneste, sier Mack Araki, talsmann for Sony Connect, til Associated Press.

I likhet med Apple håper Sony at den nettbaserte musikktjenesten skal øke salget av selskapets egne musikkspillere. Musikkfilene er nemlig basert på ATRAC 3-formatet, som først og fremst støttes av Sonys MiniDisc-spillere.

    Les også:

Det er foreløpig kun brukere av Windows og Internet Explorer som kan benytte Connect-tjenesten. Sporene lastes ned gjennom et eget program som lastes ned fra nettstedet. Dette er også et kombinert jukeboks- og CD-brenningsprogram.

Tjenesten støtter altså CD-brenning. Spillelister kan overføres til plater opptil ti ganger, hvorav fem er ATRAC-baserte og fem i vanlig CD Audio-format. De skal ikke være noen begrensninger i hvor ganger brukeren kan kopiere sporene til bærbare avspillere eller antall ganger sporene kan spilles av. De skal også kunne deles med inntil tre Windows-baserte PC-er som er registrert av Connect.

Det digitale rettighetssystemet som benyttes er Sonys eget Open Magic Gate (OpenMG).

Til toppen