Sony tjener snart penger på Playstation 3

Produksjonskostnadene for Sonys Playstation 3 er blitt kraftig redusert det siste året.

Da Sonys kraftigste spillekonsoll, Playstation 3, kom på markedet i slutten av 2006, beregnet analyseselskapet iSuppli at Sony solgte maskinen med et tap på minst 240 dollar per solgte maskin. For mens utsalgsprisen for 20- og 60-gigabytesutgavene var henholdsvis 499 og 599 dollar, var de beregnede produksjonskostnadene henholdsvis 806 og 840 dollar.

Alt lå dermed til rette for at den nye spillekonsollen skulle bli et stort tapsprosjekt, noe begrenset salg også bidro til.

    Les også:

Men Sony har hele tiden sagt at Playstation 3 er et langsiktig prosjekt og at inntektene vil komme etter hvert. Dessuten er spillekonsollen den viktigste drivkraften for det lagringsformatet Blu-ray Disc, som Sony står i spissen for.

Nå ser det ut til at Sonys satsning begynner å bære frukter. Selv om det fortsatt er for tidlig å kåre noen vinner i konkurransen mellom Blu-ray Disc og HD DVD, har Blu-ray Disc nå et solid forsprang, både når det gjelder antall solgt avspillere, antall solgte filmer og antallet store filmselskapet som støtter formatet.

Til BusinessWeek sier analytikeren Kota Ezawa i Nikko Citigroup at produksjonskostnadene for Playstation 3 nå ligger på omkring 400 dollar, omtrent det samme som den billigste utgaven nå selges for i USA. Dette er et resultat av billigere komponentkostnader og enkelte designendringer. Blant annet har prisen på laseren til Blu-ray-spilleren gått ned etter hvert som produksjonen har blitt mer robust, og prisen på Cell-prosessoren har gått etter at produksjonen ble flyttet fra 90 nanometers prosessteknologi til 65 nanometers teknologi.

Under Consumer Electronics Show i forrige uke, sa Kaz Hirai, toppsjef i Sony Computer Entertainment til Reuters at selskapet ønsker å komme i pluss med Playstation 3 så raskt som mulig.

- Det neste regnskapsåret starter i april, og hvis vi kan forsøke å oppnå overskudd i dette regnskapsåret, vil det være flott. Vi gjennomgår budsjettene akkurat nå. Selv om lønnsomhet ikke er noen endelig forpliktelse, er det dette jeg ønsker å sikte mot, sa Hirai.

Salget av Playstation 3 gikk kraftig opp i høst, noe som trolig skyldes introduksjonen av den billigste modellen i november. I tillegg har selskapet redusert kostnadene spillselskapene må ut med å lage spill i plattformen, noe som på sikt bør kunne bety tilgang på flere titler.

Likevel mener analyseselskapet Macquarie Securities at Sony i dette regnskapsåret ikke vil få solgt mer enn 9,2 millioner Playstation 3-maskiner, mens Sony har hatt som mål å selge 11 millioner maskiner.

Til toppen