Sony undervurderte suget i spillmarkedet

Japanerne hadde regnet med å selge 1.000 enheter av PlayStation 2-konsollen til online-kunder. Da hadde de ikke regnet med online-kundene.

To uker før den offisielle lanseringen i Japan (4. mars), satset Sony på en tidlig presentasjon av sin etterlengtede oppdatering av PlayStation. Videospillkonsollen skal ta igjen de markedsandelene Sega har greid å kapre i løpet av få måneder etter lanseringen av Dreamcast mot slutten av fjoråret.

Derfor har hypen blitt bygget opp i forkant: den nye 128 k/bit konsollen kan gjøre dt meste for spillerne skal vi trå japanerne. Derfor må selskapet selv ta en del av skylden for krasjandingen før helgen. Det første minuttet etter at spillet ble lagt ut på salg, var det en blitz på 100.000 sidevisninger på ett minutt.

Dermed knelte hele tjenesten og var nede i to timer. Og etter at man fikk satt opp tjenesten på større servere var trafikken oppe i 4-500.000 hits i minuttet, hevder Sony selv overfor BBC News.

Japanerne håper at PlayStation 2 kan bli en sentral digital enhet med sine linker mellom Internett og TV-en, også med mulighet for avspilling av DVD og CD-er. Men enheten kan bli litt for fancy, digi.no har selv tidligere rapportert at det ikke er mulig å spille alle de tidligere spillene på den nye konsollen.

Les:


PlayStation 2 liker ikke alle gamle spill

Men Sony og Sega får ikke være alene på markedet. Senere i år kommer Nintendo med sin neste generasjons spillkonsoll med kodenavn "Dolphin".

Til toppen