BEDRIFTSTEKNOLOGI

SonyEricsson sklir fortsatt i utforbakke

Sony Ericsson og mange mindre produsenter fortsetter å tape markedsandeler, særlig til de asiatiske produsentene, viser ferske tall.

22. nov. 2002 - 09:31

Tall for tredje kvartal viser at markedsandelene til mobilprodusentene Samsung og LG vokser raskere enn de vestlige mobilprodusentene klarer.

Tall fra Strategy Analytics viser at Samsung på et år har klart å løfte sin globale markedsandel fra 7,4 prosent til 11,5 prosent. LG hadde i tredje kvartal i fjor en markedsandel på bare 2,5 prosent, men nå er den oppe i 4,4 prosent, noe som gjør LG til den sjette største produsenten, skriver Wall Street Journal. Samsung er tredje størst, bak Nokia og Motorola.

Motorola løfter seg også, fra 15,7 prosent til 16,7 prosent og Nokia beholder sin lederrolle med et hopp fra 33,7 til 35,9 prosent siden tredje kvartal i fjor. Siemens, den fjerde største leverandøren, vokste også svakt. Taperen er de mindre produsentene og Sony Ericsson, men hvor mye forteller ikke analyseselskapet.

Strategy Analytics forklarer den raske veksten til de to koreanske selskapene med et avansert hjemmemarked som har latt dem finansiere utviklingen av gode telefoner, som regel i form av oppbrettbare "skjell"-design. Dessuten har aktører som Nokia manglet telefoner for CDMA-nettverk, noe som har hjulpet Samsung og LG i USA.

Men deler av forklaringen ligger nok også i den raskere veksten i mobilsalg i Asia. For salget av GSM-telefoner, som dominereres av Nokia, SonyEricsson, Motorola og Siemens stiger ikke lenger. I tredje kvartal ble det solgt 65, 8 millioner GSM-telefoner, bare 300.000 mer enn i fjor.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra