Soper opp småselskaper på billigsalg

Oracle har kjøpt ni små IT-selskaper siden krisen satte inn for alvor.

Fra 2005 til januar 2008 markerte Oracle seg med en serie milliardkjøp: PeopleSoft til 10,3 milliarder dollar i 2005, Siebel til 5,85 milliarder dollar i 2005, Hyperion til 3,3 milliarder dollar i 2007 og så BEA til 8,5 milliarder dollar i januar i fjor.

Nå er det knapt noen store programvarehus innen forretningssystemer som er aktuelle oppkjøpskandidater.

Oracle har derfor i stedet begynt å søke opp mindre selskaper med avanserte produkter, for systematisk å bygge seg opp innen nye nisjer.

De rådende økonomiske forholdene med stram kreditt gjør at mange av disse selskapene selges langt rimeligere enn deres verdsetting i bedre tider.

En gjennomgang av Oracles pressemeldinger viser at de siden mai i fjor har kjøpt ni mindre privateide selskaper:

  • AdminServer leverer programvare for å administrere forsikringspoliser (kjøpt 13. mai)
  • Skywire Software leverer nisjeprogramvare innen forsikring og dokumenthåndtering (kjøpt 23. juni)
  • Global Knowledge Software var en avdeling av Global Knowledge, en langvarig partner av Oracle. De leverer programvare for selvbetjent opplæring, og skal utfylle Oracle-produkter som Tutor, iLearning og eLearning (kjøpt 31. juli)
  • Clearapp leverer spesialiserte verktøy for å løse ytelsesutfordringen innen SOA-baserte bedriftsapplikasjoner (SOA er tjenesteorientert arkitektur, «service oriented architecture») (kjøpt 2. september).
  • Advanced Visual Technology (AVT) leverer løsninger som lar butikker detaljplanlegge hvordan de skal utnytte hyllene sine. Programvaren lar butikkene se hyllene i fotorealistiske gjengivelse. Nisjen heter «3G visual macro space planning software». (Kjøpt 1. oktober)
  • Primavera leverer prosjektstyring for omfattende og komplekse prosjekter (kjøpt 8. oktober).
  • Haley, en leverandør av programvare for å modellere og automatisere saksbehandlingen av sosialstøtte, kom inn i Oracle-folden med kjøpet av morselskapet RuleBurst Holdings, og skal danne utgangspunktet for Oracles nye satsing på pakkeløsninger for organisasjoner innen sosialomsorgen (kjøpt 29. oktober)
  • Tacit Software ble ikke tatt over som selskap, men solgte sine immaterielle verdier til Oracle 3. november. Deres teknologi tilfører stedlig tilhørighet til automatisk profilering, noe som er svært nyttig for partnere som ønsker å avdekke nye potensielle prosjekter. Tacit-teknologien skal legges inn i Oracles samarbeidsplattform Beehive.
  • mValent leverer løsninger for å konfigurere annen bedriftsprogramvare, og vil bety et vesentlig løft for funksjonaliteten i Oracle Enterprise Manager (kjøpt 4. februar).

Det foreligger ingen offisielle opplysninger om hva Oracle har betalt for noen av disse selskapene.

Wall Street Journal skriver at alle selskapene som Oracle har kjøpt det siste året, sannsynligvis ikke har kostet mer enn rundt 750 millioner dollar til sammen.

AdminServer og Haley (Ruleburst) skal ha kostet 100 millioner dollar hver. Skywire skal ha kostet mindre enn 150 millioner dollar.

Advanced Visual Technology skal ha kostet rundt 5 millioner dollar: Selskapet hadde 30 ansatte og i en så vanskelig økonomiske situasjon, at de måtte ta opp lån for i det hele tatt å overleve gjennom den tiden det tok å fullføre oppkjøpsamtalene med Oracle, skriver avisen.

Om de øvrige kjøpene har selv ikke Wall Street Journal funnet fram til pålitelige kilder som vil avdekke hva Oracle har betalt.

Det er opplagt at flere må ha vært i økonomiske vanskeligheter. mValent hadde en mengde prestisjekunder. Dessverre var også Lehman Brothers og butikkjeden Circuit City Stores blant dem: Begge gikk, som kjent, konkurs i fjor høst.

Vurderingen på Wall Street er at privateide selskaper har falt enda mer i verdi enn de børsnoterte, 50 prosent mot 30 prosent. Lånemulighetene er følgelig begrenset, og etter hvert som kontantbeholdning minker har man ikke andre valg enn å selge mens det ennå finnes potensielle kjøpere. Børsintroduksjon er nærmest utelukket i dagens økonomiske klima.

Oracle er en opplagt potensiell kjøper for små IT-aktører spesialisert innen forretningsprogramvare. En som solgte sitt selskap, Bharosa, til Oracle i 2007 sier det slik: «Oracle is the new IPO.»

Et eksempel på hvordan Oracle utnytter oppkjøpene, ble gitt på selskapets kunde- og partnerarrangement OpenWorld i San Francisco i september. Da ble produktet «Oracle Application Integration Architecture for Insurance» lansert. Det bygger på dels på produktene fra AdminServer og Skywire, dels på egenutviklede applikasjoner. Ved lanseringen av dette produktet oppga Oracle at de hadde 2000 kunder innen forsikringsbransjen, en dobling av det de hadde før de kjøpte AdminServer. Skywire alene hadde 1450 kunder.

    Les også:

Til toppen