Detalj fra skjermbilde der personaldirektør bruker SAP Business Objects til å vurdere framtidige virkninger av ulike bemanningsscenarioer. SAP legger vekt på at beslutningsstøtte og forretningsanalyse skal kunne brukes til å forstå nåtid og framtid, og ikke bare gi innsikt i historien. Teknologi for å holde store datamengder i minne framfor på disk gjør at omfattende spørringer kan gjennomføres i tilnærmet sanntid.

Sosial fornyelse av SAP Business Objects

Verktøyet analyserer også innhold i blogger og sosiale medier automatisk og i sanntid.

SAP melder at de i går gjennomførte sin største lansering noensinne innen beslutningsstøtte og forretningsanalyse, med versjon 4.0 av Business Objects.

Michael Ramm Østgaard i SAP Norge sier oppdateringen uttrykker tre års utviklingsarbeid.

– De nye løsningene har en rekke nye innovasjoner og vil bidra til å forme fremtiden innen forretningsanalyser. Fokus på in-memory computing og mobilitet gir en helt ny brukeropplevelse og ikke minst økt forretningsverdi, sier han.

«In-memory computing» – at data som bearbeides av en applikasjon står klar i minne og ikke på disk når det er bruk for den – har vært et vesentlig fokus for SAP i lengre tid.

Selskapet bruker tre slagord for å beskrive det de mener er framtiden innen beslutningsstøtte og forretningsanalyse, og som de mener versjon 4.0 av Business Objects bidrar til å innfri: Sanntid, mobil og sosial.

Sanntid fordi data som alltid er tilgjengelig i minne behandles ekstremt raskt, mobil fordi funksjonalitet formidles til alle typer klienter, og sosial fordi det er lagt til verktøy for løpende og automatisk analyse av ytringer i sosiale medier i tillegg til andre kilder med ustrukturert informasjon.

SAP framhever verktøyenes felles og enhetlige infrastruktur for både beslutningsstøtte og analyse, og evnen til å sammenstille data fra mange ulike kilder. For eksempel er visualiseringsverktøy opprinnelig utviklet for «Explorer»-modulen i Business Objects nå lagt inn i alle relevante moduler.

SAP mener å ha gitt kundene teknologi for å bygge smidige og lydhøre informasjonsmiljøer, som fremmer en kunnskapskultur der alle bidrar i beslutningsprosessen.

Om evnen til å analysere innhold i ytringer i sosiale medier, blogger, nettaviser og andre kilder til ustrukturert informasjon, heter det at Business Objects nå er i stand til å forene tradisjonell forretningsinnsikt med fangst av tanker og stemningsbølger. Det teknologiske grunnlaget for dette beskrives som et nytt semantisk lag for samtidig håndtering av flere kilder og flere dimensjoner.

Blant helt nye moduler kan nevnes:

  • Data Services: For å konsolidere en datakilde, vurdere dens kvalitet og profil, foredle den og sammenstille dens data med andre kilder. Kan også brukes til datamigrering, datasynkronisering og til å bygge opp datanav.
  • Information Steward: For å sjekke datakilder med tanke på konsistens og nøyaktighet.
  • Event Insight: For å forstå hvordan bestemte forretningsbegivenheter vil påvirke framtiden. Denne modulen uttrykker et eget fagområde kjent som «complex event processing» eller «CEP».

IT-sjef Alan Capes i det amerikanske jernbaneselskapet CN, en av SAPs pilotkunder, framhever Event Insight som modulen som hjalp dem til å flytte fokuset for beslutningsstøtte fra «hva skjedde i går?» til «hva skjer i dag?»

Til toppen