Endre Berge er medeier og en av fem ansatte i Netenviron. Det lille firmaet har utviklet det sosialet nettverket BI Alumni og tilsvarende løsninger for Universitetet i Bergen, Ernst & Young o Deutsche Telekom. (Bilde: Eirik Rossen)

Sosial oppstart utfordrer de store

Norske Netenviron vil endevende rekrutteringsmarkedet.

Store IT-aktører tevles om å levere bedriftsløsninger innen området «sosiale tjenester». Erfaringer med vennepleie gjennom Facebook og karrierepleie gjennom LinkedIn gjør det naturlig at bedrifter og andre organisasjoner søker til IT-verktøy for å pleie omgang med grupper av spesiell interesse.

I Norge har, Netenviron, levert slike løsninger i en årrekke. Blant referansekundene er NTNU, BI og Universitetet i Stavanger, samt Ernst & Young. Det er også etablert virksomhet i Tyskland, der Roland Berger Strategic Consulting har implementert Netenvirons løsning.

– Institusjoner innen høyere utdanning har stor nytte av å etablere tjenester der de kan holde kontakten med tidligere studenter og studenter kan holde kontakt med hverandre. Nettverket er en effektivt rekrutterings- og kommunikasjonskanal og øker institusjonenes ranking, sier salgs- og prosjektdirektør (og medeier) Endre Berge i Netenviron til digi.no. – Tilsvarende kan store bedrifter også ha interesse av å etablere et nettverk for tidligere medarbeidere.

I mange organisasjoner er det naturlig med forholdsvis stort gjennomtrekk.

– I Ernst & Young er det ikke meningen at alle ansatte skal jobbe der resten av livet. For mange er noen år i Ernst & Young et springbrett. For de som slutter kan det være nyttig å fortsette å holde kontakt med Ernst & Young og med tidligere kolleger.

– Tidligere studenter eller ansatte er ofte de beste ambassadørene man kan ha, understreker Berge.

Skjermbildene i Netenvirons løsninger minner om kjente sosiale medier, samtidig som de er skreddersydde behovene og ønskene til den enkelte organisasjonen.
Skjermbildene i Netenvirons løsninger minner om kjente sosiale medier, samtidig som de er skreddersydde behovene og ønskene til den enkelte organisasjonen.

«Alumni-nettverkene» er ikke ment å være altoppslukende tilbud à la Facebook. De skal gi anledning til å holde et skiftende og uoversiktlig miljø levende. De gir flere verktøy for kontakt, og for å søke seg fram til avgrensede grupper, for eksempel for å finne samarbeidspartnere eller medarbeidere til nye prosjekter.

– Vår løsning kombinerer det beste fra sosiale nettverk med verktøy som søk i profiler, målrettet kommunikasjon og publisering, samt integrasjon mot eksisterende CRM og HR systemer. Den leveres som tjeneste, etter SaaS-modellen.

Hvert medlem av nettverket har en egen profil med det man ønsker å oppgi av kontaktinformasjon, interesser, bilde, CV og så videre. Hver profil har en «vegg» som andre medlemmer kan publisere meldinger til. Disse kan eventuelt slettes av både sender, mottaker og tjenestens administrator.

Et medlem kan opprette et personlig nettverk. En funksjon for «utvidet nettverk» gjør det mulig å se også «venners venner», og det er verktøy for å invitere dem til ens private nettverk.

Det er anledning til å tagge sin profil med personlighet, interesser, utdanning, arbeidssted og annen informasjon: Det er disse taggene som utnyttes ved søk.

Kommunikasjonsverktøy omfatter gruppeforsendelse av både e-post og tekstmeldinger. Søkefunksjonen kan brukes til å avgrense mottakerne for å sikre at alle meldinger er relevante. Det er egenskaper i løsningen som verner mot uønskede masseutsendelser.

Andre tilgjengelige funksjoner er jobbportal, forum, undergrupper, bildegallerier, event, konferanser og kundepleie.

– Det er kunden som avgjør hvilke funksjoner og tjenester de vil ha i nettet, understreker Berge.

– Løsningene til Netenviron er et alternativ til blant annet amerikanske SelecMinds som IT-giganten Oracle nylig kjøpte for et ukjent beløp. Er SelectMinds en viktig konkurrent?

– Ja, men vi ser positivt på at Oracle ser potensialet i alumni og sosial rekruttering. Konkurransen om de beste talentene starter allerede på skolene og fortsetter etter at ansatte har sluttet. Bedrifter som investerer i sitt nettverk av talenter og alumni vil se gevinster. Det samme gjelder for utdanningssektoren. Alumnus er skolens beste ambasadører og er for mange en uutnyttet ressurs innen rekruttering, omdømme og kontakt med samfunnslivet, sier Berge.

Til toppen