Sosial shopping kan være neste store bølge

Tall fra julehandelen i USA peker ut såkalte sosiale shopping-sider som vinneren.

Tall fra julesalget på nettet i USA peker oppover, men dog ikke så mye som tidligere år - huslån-problemene legger en demper på stemningen. Men tallene peker ut flere endringer som er interessante for både det amerikanske og europeiske markedet.

For i jakten på den neste store bølgen av nettsteder ser nå såkalte sosiale shopping-sider ut til å løfte seg opp. Veksten i bruken av slike sider som lar brukere kommentere, spørre hverandre om og stemme på produkter, har vært ekstrem.

Tall samlet inn av analyseselskapet Hitwise viser at bruken av slike sider ha løftet seg 630 prosent fra i fjor, skriver Informationweek.

Sosiale shoppingsider har vokst frem til tross for at mange nettbutikker, blant annet Amazon, har funksjoner som lar brukere kommentere og stemme på varer. Også sider for å sammenligne priser har slike funksjoner, men brukere i USA flokker seg altså til sosiale shoppingsider likevel.

Og med den sterke veksten gires kampen opp for å bli vinneren som stikker av med seieren og brukerene i dette foreløpig uavklarte markedet.

Dette er en type nettsider vi foreløpig ikke har sett noe særlig til her i Norge.

Noen av de mest populære sidene i USA er Wists, ThisNext, Crowdstorm, iliketotallyloveit, Jellyfish, Lootist, Recommendr, Skimbit, Smashingdarling, Woot og Zlio.

Til toppen