Sosialantropolog fjernet Microsofts skylapper

Sosialantropolog Anne Kirah ga et vesentlig bidrag i å endre tenkingen til Microsofts utviklere.

I går gjennomførte Forskningsrådet sin «BIA»-dag – «Brukerstyrt innovasjonsarena» – med temaet «Treff blink i fremtiden», der innovasjonsevangelist Anne Kirah var viktigste trekkplaster.

Sosialantropolog og psykolog Anne Kirah er spesielt kjent fra sine åtte år som leder for innovasjonsprosesser i Microsoft der hun blant annet hadde en sterk påvirkning på utformingen av brukergrensesnittet i Windows XP.

    Les også:

Selv sier Kirah at hun misliker uttrykket innovasjon, som hun synes er et ord som har blitt overeksponert. Men hun har svært god erfaring på det å tenke nytt, spesielt fra da hun som antropolog i Microsoft skulle kartlegge hvordan vanlige brukere forholdt seg til betautgaver av Windows XP.

– Jeg hater teknologi, og da jeg ble ansatt i Microsoft skjønte jeg absolutt ingen ting av verken teknologi eller programvare. Det var som å lære seg et nytt språk, forteller Kirah som jobbet hele åtte år hos IT-giganten og som hun i ettertid beskriver som en drømmejobb.

Hun erfarte at det var et stort sprik mellom hvordan Microsofts profesjonelle programmerere tenkte og hvordan produktet ble oppfattet av den vanlige mannen i gata.

Den første store oppgaven var å få Microsoft selv til å fri seg fra skylappene og hjelpe dem til å tenke på hvordan folk flest oppfatter produktet. Det var på bakgrunn av dette prosjektet Kirah utviklet Real People Real Data (RPRD) Program for Windows XP’s Development Cycle.

Kirah fikk i oppdrag å observere 40 familier i Redmond (byen der Microsoft har sitt hovedkvarter) og kartlegge alt fra forbrukeres kjøp ute i butikken til hvor lang tid de brukte på å installere produktet.

Kirahs første seier var å få testfamiliene spredt til andre deler av USA: I Redmond er annenhver innbygger tilknyttet Microsoft på en eller annen måte.

– Det ville sikkert ha gitt Microsoft en høyere score å teste Redmond-innbyggere, men ville ikke på noen måte gitt et sannsynlig bilde av hvordan gjennomsnittsmannen opererer, sier Kirah.

Mens Microsoft følte de hadde gitt en god margin når de åpnet for en installering på tre timer som forskningslaben i Microsoft selv klarte med hell, mente Kirah at de måtte øke det til seks timer.

Testresultatet var nedslående. På tre timer var det ingen av de 40 familiene som klarte det. På seks timer var det heller ingen som klarte det. På 12 timer var det ingen som klarte det og på 16 timer var det heller ingen som klarte konfigureringen, som altså Microsoft hadde forventet skulle bli løst på tre timer.

Dette gav støtet og budsjett til å utvide undersøkelsen mot 1000 nye brukere over hele verden, fra gettoen i Brasil til den øverste overklasse.

– Den viktigste regel for alle som skal selge tjenester eller ideer, er å fri seg fra sine egne oppfatninger og prøve å se det fra den andre siden, sier Kirah.

Denne lærdommen måtte hun selv tilegne seg tidlig da hun vokste opp som amerikansk pike i Asia og skulle integreres i kinesiske skoler.

Til toppen