Sosiale medier gir flere kunder

Det bekrefter både en norsk og en internasjonal undersøkelse.

En internasjonal undersøkelse gjennomført av Regus, og som er lagt ut på scribd.com, A global survey of business use of social networks, viser at 47 prosent av selskaper har lykkes i å skaffe nye kunder gjennom sosiale tjenester. Den samme undersøkelsen i fjor oppga en andel på 40 prosent.

Samtidig avdekker det årlige bedriftsbarometeret til Idium, som dekker over 700 norske små og mellomstore bedrifter, at rundt halvparten planlegger å være mer aktive på sosiale medier i 2011. Hver tredje bedrift tror aktiv bruk av Facebook vil bidra til å heve omsetningen.

Den globale undersøkelsen til Regus avdekker at andelen selskaper som aktivt bruker sosiale tjenester til å skaffe nye kunder har økt fra 48 prosent til 53 prosent. Selskapene som bruker sosiale medier, opplever jevnt over mer framgang enn dem som ikke gjør det. 44 prosent av dem som bruker sosiale medier melder om økt overskudd fra 2010 til 2011, mot 39 prosent av dem som ikke bruker sosiale tjenester.

For et år siden hadde 27 prosent egne poster på markedsføringsbudsjettet for tiltak overfor sosiale medier. I år er andelen økt til 34 prosent. 39 prosent av alle selskaper bruker opptil 20 prosent av markedsføringsbudsjettet på sosiale medier.

74 prosent sier at virksomhet i sosiale medier er en nøkkelbetingelse for suksess. 61 prosent tror samtidig at kampanjer som føres i bare ett sosialt medium ikke vil bli vellykket.

Per land, ser andelen bedrifter som har lykkes i å skaffe nye kunder gjennom sosiale medier slik ut:

Andel bedrifter som har skaffet nye kunder gjennom sosiale medier. ND er Nederland, DE er Tyskland, SA er Sør Afrika, BE er Belgia.
Andel bedrifter som har skaffet nye kunder gjennom sosiale medier. ND er Nederland, DE er Tyskland, SA er Sør Afrika, BE er Belgia. Bilde: Regus

Det er altså kinesiske og indiske selskaper som er mest aktive i å bruke sosiale medier til å skaffe nye kunder. Noen vestlige land er over 50 prosent, andre, inkludert USA, er fortsatt under. Nederst er Japan. Regus antar at sosiale medier i Japan i hovedsak betraktes som personlige verktøy, og at profesjonell bruk støter mot kulturelle hindringer. Det er ikke slik at sosiale medier jevnt over ikke er populære i Japan. Det største japanske sosiale mediet, Mixi, har 14,5 millioner aktive brukere.

Økt omsetning og økt overskudd henger sammen med aktiv bruk av sosiale medier, samtidig som det er store forskjeller landene i mellom, viser undersøkelsen.

Denne tabellen viser andelen av bedriftene opplevde økt omsetning, fordelt på hvorvidt de bruker sosiale medier aktivt eller ikke:

Bilde: Regus

Denne tabellen viser andelen som opplevde økt overskudd, fordelt på hvorvidt de bruker sosiale medier eller ikke:

Bilde: Regus

Utslaget som sosiale medier gir for omsetning og overskudd, ser ut til å være størst for utviklede land, selv om andelen som bruker sosiale medier er størst i land som Kina og India.

I en kommentar til Idium-undersøkelsen i Norge, sier markedssjef Tor Magnus Kolflaath at Facebook bør betraktes som inngangsport til bedriftens nettside, og at de er en klar tendens at selskapene som bruker Facebook flittigst også er de som har de proffeste nettsidene.

– Det er ikke snakk om enten eller, men både og. Mens en nettside i stor grad er en informasjonskanal, er Facebook en kommunikasjonskanal. Mye egner seg på Facebook som ikke egner seg på nettsiden og omvendt, sier Kolflaath.

Ifølge Kolflaath er Facebook og Google de viktigste inngangsportene til en bedrifts nettside.

– Facebook er også den beste kanalen for å snakke direkte med kundene. Folk stoler på Facebook, det er fullstendig transparent og gir mulighet for effektiv toveiskommunikasjon. At siden er automatisk koblet mot alle vennene dine gjør at nyheter, produktinfo, hva som helst kan spre seg rundt i vennenettverk på en helt ny måte. Det gjør at både positive og negative saker kan spre seg i rekordfart uten at det koster deg reklamekroner. Denne viralmarkedsføringen gjør Facebook rå, sier Kolflaath.

Et problem med Facebook, ifølge Kolflaath, er at man risikerer å bli koplet opp mot aktører som man kanskje ikke ønsker å identifisere seg med. Annonsene som vises på Facebook skreddersys ut fra brukerens profil, og bedrifter kan oppleve annonser på deres egne sider som strider mot egne synspunkter og verdier. Dette har man ingen styring over. En profil som leverandør av helsekost verner for eksempel ikke mot reklame for sjokolade og potetgull.

Til toppen