Sosiale medier populære til jobbjakt

I Norge er kvinner mer ivrige enn menn.

Bemanningsselskapet Xtra personnel har fått Infact til å gjennomføre undersøkelser i Norge og Sverige om bruken av sosiale medier i jobbjakt. Undersøkelsene er landsdekkende. De er gjennomført som automatiske telefonintervjuer, med i overkant av tusen respondenter over 18 år. Den norske undersøkelsen kan sammenliknes med en tilsvarende gjort i slutten av april i fjor. Feilmarginen for totalutvalget er oppgitt til pluss/minus tre prosent.

I Norge i år svarer 31,5 prosent at de har brukt sosiale medier til jobbjakt. 5,2 prosent har brukt sosiale medier til både å søke jobb og til å orientere seg i jobbmarkedet. 14,4 prosent har bare søkt jobb. 11,9 prosent har bare orientert seg. I fjor var det 31,2 prosent som hadde brukt sosiale medier til jobbjakt. 6,3 prosent oppga både søknad og orientering gjennom sosiale medier, 15,2 prosent bare orientering og 9,7 prosent bare søk.

Endringene fra i fjor er følgelig godt innenfor feilmarginen. Man kan ikke si om bruken vokser eller ikke.

Derimot viser undersøkelsen at det har skjedd en endring i hvordan kvinner og menn bruker sosiale medier til jobbjakt.

I 2010 ble sosiale medier brukt av 32,2 prosent av mennene og 30,4 prosent av kvinnene. I 2011 er andelen menn 27,4 prosent, andelen kvinner er 35,9 prosent. Mennene går altså 4,8 prosentpoeng tilbake, mens kvinnene går 5,5 prosentpoeng fram.

Andeler og kjønnsfordeling i Sverige i 2011 er noenlunde det samme som i Norge.

En interessant forskjell mellom landene er at det i Sverige er flere ansatte i offentlig sektor enn i privat sektor som søker jobb via sosiale medier mens det er motsatt i Norge.

Det viktigste mediet til jobbjakt er Facebook, men Linkedin haler innpå i forhold til i fjor, særlig blant menn. I Sverige er Linkedin mer populær til jobbjakt enn Facebook. Twitter skårer svært lavt i begge land.

Til toppen