Sosiale nettjenester tilpasset bedriften

Oracle «Beehive» integrerer verktøy for samarbeid med alle bedriftens øvrige tjenester.

Sosiale nettjenester har inspirert tilbydere av IT-verktøy for bedrifter til å tenke nytt rundt samarbeidsverktøy innen bedrifter. Det har gitt opphav til begreper som «unified communications», der ett grensesnitt gir tilgang til alle slags tjenester innen samtaler, meldinger og konferanser, og «telepresence», der teknologien utnyttes maksimalt for å sikre at arbeidet går like lett selv om det må foregå uten fysisk tilstedeværelse.

Et tredje felt som gjør seg stadig mer gjeldende, er Web 2.0-aktige verktøy for bedriftsinternt samarbeid. IBM Lotus har holdt på svært lenge innen dette feltet, «enterprise collaboration», med verktøy for rask opprettelse av lukkede nettsteder med tjenester for dokumenter, varsling, samtaler, konferanser og så videre.

Mandag lanserte Oracle sitt nye bidrag på dette området: Oracle «Beehive» («bikube») beskrives som Oracles plattform for samarbeid innen bedriften.

Det grunnleggende tjenestene er:

  • planlegging og avtaler innen grupper
  • tilordning og rapportering av arbeidsoppgaver innen grupper
  • gruppeintern kommunikasjon med e-post, talepost og lynmeldinger
  • mulighet for langvarige gruppesamtaler rundt dokumenter og emner

Dette er typiske sosiale tjenester, overført til bedriften. Hovedpoenget ligger imidlertid ikke i denne overføringen. Det ligger i tilleggstjenester knyttet til integrering mot bedriftens øvrige tjenester, særlig rundt prosesser, prosjekter, arbeidsflyt og kunnskapsdatabase.

Oracle understreker at all aktivitet i virtuelle grupperom i Beehive spores løpende. Alle som gruppens virksomhet vedkommer, kan gis anledning til å følge arbeidets gang. Dokumenter og vedtak, opparbeidelse av kompetanse, varsler og så videre, fanges automatisk opp og gjøres tilgjengelig for bedriften som helhet.

Det betyr at Beehive også løser problemet for dem som er opptatt av at en bedrift skal være i stand til å dokumentere interne prosesser og hvem som faktisk har gjort hva.

Beehive effektiviserer mange funksjoner: I stedet for å sirkulere et dokument som vedlegg til e-post, uten sporbar foranking i et prosjekt, gjør Beehive prosjektet til midtpunkt. E-post med vedlegg erstattes av et automatisk varsel generert varsel om at medarbeider A har lagt ut dokument Z, at frist for å komme med bemerkninger er neste torsdag kl 10, og at det føres en løpende diskusjon om dokumentet. Det kan legges til regler for å sikre at påbudt gjennomgang og tilbakemelding legges inn på hver deltakers oppgaveliste og så videre.

Oracle legger videre vekt på at Beehive er en åpen plattform, og at den er lagt opp med tanke på minimal belastning på IT-avdelingen. Den støtter flere e-postklienter, som Outlook, Thunderbird og Apple Mail. Den støtter flere typer klienter for lynmeldinger, og kan også integreres mot Microsoft Office. På mobilsiden er det lagt opp til støtte for Blackberry, Apple iPhone, Windows Mobile og Symbian.

Protokollene som brukes er kjente:

  • XMPP for lynmeldinger og tilstedeværelse
  • WebDAV og FTP for dokumentformidling
  • CalDAV for avtaler og planlegging
  • IMAP/SMTP for e-post
  • Push-IMAP for mobil e-post
  • OMA-DS (også kjent som SyncML) for synkronisering av avtaler, oppgaver og kontaktlister mellom mobiltelefoner og pc-er

I tillegg har Beehive en underliggende hendelsestjeneste som kan koples til en prosesshåndterer for BPEL («Business Process Execution Language», en standard definert av Oasis) for integrering mot all arbeidsflyt i bedriften.

Det innebærer at det er mulig å legge opp Beehive til svært omfattende tjenester som kan aksesseres fra bedriftens øvrige tjenester og brukerapplikasjoner.

Oracle forsikrer samtidig at det ikke er snakk om «alt eller intet». Beehive kan innføres gradvis, ned til en tjeneste og en bruker om gangen.

Beehive trekker veksler på Oracle-plattformens ordninger for tilgangsprivilegier og sikkerhet, og passer inn i tjenesteorienterte miljøer (SOA).

    Les også:

Til toppen