På det sosiale nettstedet FixMyStreet kan man rapportere inn hindringer i veinettet.

Sosialt nettverk fikser gaten din

Web 2.0-teknologien vil sette fart på de offentlige tjenestene, spår forskere.

Sosiale nettverk vokser i rekordfart, og det er ingen ende på hvilke særinteresser som kan omfattes.

Nylig la SINTEF-forskere fram eBorger 2.0-rapporten til IT-minister Heidi Grande Røys med råd og innspill på hvordan regjeringen kan bli flinkere på eDemokrati.

eDemokrati handler om dialog mellom innbyggere og om hvordan befolkningen i stor grad kan hjelpe seg selv. Dermed blir borgere en ressurs som offentlig samarbeidspartner og ikke bare en passiv mottaker av offentlig informasjon og tjenester.

Tom Steinberg er initiativtaker for MySociety som er et veldedighetsprosjekt der hensikten er å teste ut nye måter å formidler informasjon på.

Blant de nye tjenestene er FixMyStreet som ble lansert 7. mars 2007. Denne tjenesten gjør det mulig å diskutere og innrapportere forfall og andre hindringer i nabolaget der man bor. Det kan være alt fra graffiti, søppel, hærverk og lysforhold.

Dermed er man bare et tastetrykk unna kommunen som får vite hva som er brutt sammen i nabolaget.

Bare den siste uken er det innrapportert 465 nye tilfeller og 685 den siste måneden.

Nettstedet åpner for to områder: Å rapportere ødelagt infrastruktur til de lokale myndigheter og å være med i en offentlig diskusjon på hvordan man kan ivareta miljøet i nabolaget.

Grande Røys vil nå se på det radikale forslaget som går ut på at staten legger opp til og støtter et «Wikipedia» for offentlig informasjon. Et WikiNorge.no skal gjøre det mulig for borgere på en mer uformell måte kan legge inn og redigere alle tenkelige typer informasjon, fra bytte av fastlege, regler for skoleflytting til skatt og trygdregler, heter det i rapporten. som legger opp til at borgerne på en mer uformell måte kan legge inn og redigere alle tenkelige typer offentlig informasjon, fra bytte av fastlege, regler for skoleflytting til skatt og trygderegler.

Det vil kunne medføre en enklere tilgang til offentlig informasjon for veldig mange brukergrupper som synes dagens systemer er kompleks og vanskelige å forstå. Samtidig kan et slikt system støtte samarbeid mellom borgere som kan hjelpe hverandre.

    Les også:

Til toppen