Spaceworld vil nær doble nettsalget

Spaceworld bygger sin merkevare på nett, og venter samtidig å nesten doble nettsalget.

Spaceworld jobber i et konkurranseutsatt marked der mange tilbyr de samme produktene. På nettet har det tradisjonelt vært Komplett og MPX som har dominert. Begge aktørene har hatt en eksplosiv omsetningsvekst de senere årene.

Nå vil også Spaceworld vise muskler. Elektronikk-kjeden har valgt WebOn som ny e-handelsplattform som lanseres i løpet av året.

Den nye plattformen omfatter produktkatalog og e-handelsløsning fullintegrert med butikk- og logistikkløsning.

I fjor omsatte selskapet for åtte millioner kroner på nett, innen mobiltelefoner, spill, film, bærbar lyd, data og multimedia.

- Vi ser at nettet tar en stadig større del av omsetningen og vi forventer å nå 14 millioner i omsetning i år, sier daglig leder Martin Stave i MySpaceworld til digi.no.

Han understreker at det er butikksalget som vil være det primære for Spaceworld. I alt har kjeden 40 butikker spredt rundt om på kjøpesentre i Norge som totalt omsetter for 450 millioner kroner.

Det er Playstation og PC-spill som står for 28 prosent av omsetningen i Spaceworld, etterfulgt av mobilsalg på 26 prosent.

Stave har tro på at økt salg på Internett vil gi positivt utslag også ute i butikkene.

- Økt fokus på nettsalg vil bygge opp merkevaren. Kunder skal ikke bare forbinde oss med lav pris, men på den brukeropplevelsen man får av å handel på Spaceworld, forteller han til digi.no.

Målgruppen til Spaceworld er fortsatt gutter i alderen 16 til 35 år. Det er dataspill innen fotball, bil og SIMS som trekker. Men mobilgenerasjonen trekker også til seg jenter og spill er etterhvert blitt sosialt akseptert av alle familiemedlemmer og gjester som stikker innom.

Spaceworld har lagt ut 1.500 artikler på nett. De mest populære mobiltelefonene er Sony Ericsson og Nokia med multimediafunksjoner og kamera.

Til toppen