Spam fungerer ikke for vanlige bedrifter

La pornobransjen få ha spam i fred, de er antakeligvis de eneste som er tjent med det, kommenterer salg- og markedsdirektør Gard Christiansen i eJournal AS.

Jeg registrerer at noen med begeistring mener å ha funnet ett smutthull i lovverket som regulerer bedrifters mulighet til å sende personer uønsket reklame. Såkalt spam. Det er riktig at epost-markedsføring mot bedriftsmarkedet ikke er regulert av loven på samme måte som private konsumenter. Men spørsmålet er uinteressant og irrelevant! Den uskrevne regel om tillatelse er første bud, også i B2B.

Les også:

Saken er den at hvis du utnytter smutthullet som er beskrevet i artikkelen "Fullt lovlig å sende spam" spytter du i motvind. Du kan kanskje oppnå en marginal kortsiktig effekt, er du heldig får du respons på høyde med tradisjonell postal DM Men du får garantert en majoritet sure potensielle kunder med ett negativt bilde av din bedrift, som du kan glemme å oppnå en langsiktig dialog med.


Har du virkelig råd til å ta den sjansen?

Med andre ord, spam er meget kortsiktig, og direkte ødeleggende for din bedrift.

Å se på e-postmarkedsføring kun som en metode for å redusere kostnadene ved porto og trykking, er i beste fall trangsynt. Det blir som å kjøre bil i kun første gir, du utnytter mediet kun marginalt. Epost-markedsføring er ikke massemarkedsføring.

Ser du derimot på epost-markedsføring som en mulighet til å øke salg og kundelojalitet gjennom tettere relasjoner byr mediet på ett meget stort potensial for din bedrift.

Poenget er at hvis man skal oppnå en tettere dialog og øke responsen (les salget) kontra postal DM og annen massemarkedsføring må utsendelsen være: Forventet Personlig Relevant

Gjennomført riktig kan dine epost-markedsføringskampanjer gi en respons man med postal DM bare kan drømme om! En gevinst som for de fleste vil være vesentlig mer lønnsom enn redusert kontaktpris per utsendelse. Både på kort og lang sikt.

Epost-markedsførings fortreffelighet ved riktig bruk er hevet over enhver tvil, men misbruk er verre enn å ikke gjøre noe som helst! Tiden har gått for markedsførere som forsøker å kommuniserer med homogene masser, tiden er på høy tid inne for personlig kommunikasjon.

Gard Christiansen, Salg & Markedsdirektør eJournal AS

Til toppen