Spam kan strupe netthandelen

Annenhver nettbruker dropper e-handel av frykt for spam, viser en internasjonal undersøkelse.

Mengden uønsket e-post, såkalt spam, har økt kraftig de siste årene. Det har gjort folk mer skeptiske til å legge igjen e-postadressen sin hos nettbutikkene, av frykt for å motta enda mer uønsket e-post.

Problemet har nå blitt så stort at halvparten av oss (52 prosent) handler mindre, eller lar være å handle på nettet i det hele tatt, viser en ny undersøkelse utført av Transatlantic Consumer Dialogue (TACD), i følge CNN.money.

"Hater" søppel-e-post

Undersøkelsen som ble offentliggjort på et OECD-møte om e-handel i går, viser at 52 prosent av de undersøkte reduserer, eller lar være å handle på nettet, som følge av frykt for søppel-e-post. Undersøkelsen omfatter mer enn 20.000 personer, og størstedelen av disse svarte at de "hater" eller blir "svært irritert" over søppel-e-post, og ønsker forbud mot denne typen e-post.

- Om utviklingen fortsetter som til nå i fem år til, tror jeg ikke Internett vil bli særlig populært lenger, sa Marc Rotenberg i organisasjonen Electronic Privacy Information Center (EPIC) på konferansen.

Koster 80 milliarder årlig

Ikke nok med at Internett kan bli mindre populært. Næringslivet taper store penger på søppel-e-post. Det påfører næringslivet i USA og Europa årlige tap på over 80 milliarder kroner som følge tapt tid og produktivitet, i følge organisasjonen American Chamber of Commerce to the EU. The United Conference on Trade and Development anslår at den globale kostnaden for søppel-e-post kan nå 140 milliarder kroner årlig.

Filter fungerer ikke

Microsoft-gründer Bill Gates har satt som målsetning å bekjempe søppel-e-post innen 2006 gjennom nye tekniske løsninger. Hittil har det ikke lykkes. I følge TACD-undersøkelsen mente kun 17 prosent at spam-filtrene deres fungerte, mens 21 prosent ikke visste hvorvidt mailprogrammet deres hadde e-post-filter i det hele tatt, skriver CNN.money.

Til toppen