Spam-trøbbel for Telenor

Mailserveren til Telenor bombarderes med spam, og kundene opplever kraftige forsinkelser.

Telenor har store problemer med å levere innkommende e-post til sine kunder. Trøbbelet skal ha vedvart i over en uke, og mange digi.no-lesere har tatt kontakt med oss for å lufte sine frustrasjoner.

- Telenor har gjort altfor lite for å varsle kundene sine i denne saken, skriver teknisk ansvarlig for en mellomstor nettleverandør, som i sakens anledning ønsker å være anonym.

Som postmaster har han fått mange tilbakemeldinger fra egne brukere som ikke får sendt e-post til Telenor-kunder. Noe går igjennom, tidvis kraftig forsinket, noe kommer i retur med feilmelding, mens noe bare forsvinner, hevder han.

- Ved å kjøre en manuell SMTP-sesjon mot Telenors epostserver vises problemet tydelig. ("telnet mx.online.no 25"). Tidvis er det ingen respons på denne adressen, opplyser han.

Denne serveren er veldig ustabil når digi.no selv tester. Først etter 7-8 forsøk får vi forbindelse, men faller raskt ut igjen.

- Problemene skyldes store mengder søppelpost eller spam mot våre epostservere, opplyser informasjonssjef i Telenor Elisabeth Evjen til NRK.

Evjen forteller at de er rammet av store mengder uønsket e-post, som stammer fra utenlandske aktører. Spam-trafikken gir forsinkelser blant alle med epostadresse i domenet online.no.

Dette fører til at brukere som sender epost får beskjed om at meldingen blir forsinket. Mottakeren får ikke meldingene levert.

Telenors informasjonssjef understreker til NRK at ingen av meldingene vil gå tapt, og at problemet bare rammer noen av kundene deres. Videre sier hun at de jobber med å løse problemet.

- Vi jobber nå med å stenge disse internasjonale spam-aktørene ute, og håper å ha kontroll på store deler av problemet i løpet av noen dager, opplyser informasjonssjefen til statskanalen.

Til toppen