Spammere er lite kreative

Tilbudene som kommer via søppelreklame er stort sett variasjoner av noen få standardtilbud. Her er listen:

Yahoo! arrangerer i dag en anti-spam-dag i hele Europa. Meningen er å sette større fokus på uønsket e-postreklame og hvor mye det koster den enkelte bruker og bedrift. I forbindelse med anti-spam-kampanjen har Yahoo! gjennomført en undersøkelse om spam i de nordiske landene.

Analyseinstituttet Zapera har på Yahoo!s forespørsel undersøkt hvilke typer spam-mail som er de mest utbredte i Norge. Undersøkelsen viser at de fleste tilbudene sorterer seg i tolv kategorier. Du får for eksempel sjelden tilbud om å kjøpe eller laste ned gratis bøker. Her er standardtypene også rangert etter hvor mange som har mottatt dem:

  • Tilbud om å hurtig bli kvitt din gjeld 60%
  • Tilbud om gratis adgang til porno 59%
  • Tilbud om vekttap og slankekurer 56%
  • Tilbud om kredittkort, lån eller forsikringer 51%
  • Nyhetsbrev du aldri har bedt om å motta 50%
  • Tilbud på piller, operasjoner eller annet for å få større penis 49%
  • Tilbud om billige skrivere, digitalkameraer og annet IT-utstyr 36%
  • Tilbud om til å kjøpe medisin uten resept 34%
  • Kjedebrev og falske virusadvarsler fra venner og bekjente 29%
  • Tilbud om gode investeringer i auksjoner, off-shore kontoer og annet 24%
  • Invitasjoner til "blind date" eller lignende 23%
  • Nigeria-svindelbrev
  • Oppfordringer til å sparke sjefen og arbeide hjemmefra 13%

I gjennomsnitt mottar nordmenn cirka 50 mail i uken hvorav 40 % er spam-mail. Av disse er hele 81% engelskspråklige og kun cirka 14 % har norsk avsender.

Gjennomsnittstallene skjuler trolig ekstreme forskjeller - brukere som har hjemmesider med e-postadresse mange andre lenker til, får svært mye spam, mens forsiktige brukere uten hjemmeside kanskje slipper helt unna.

Til toppen