Spammere utnytter folks kjendisdrømmer

Juksemail frister med statistroller, men det ble sendt mindre spam enn vanlig forrige måned.

Ferske tall fra Symantec viser en nedgang i antall spam på 8 prosent forrige måned. Totalt kategoriseres nå 80 prosent av all e-posttrafikk som spam.

Spammere har lenge utnyttet kjente merkevarer i spam- og phishing-meldinger. Det siste året har Google pekt seg ut som en favoritt blant noen spammere.

Den siste måneden har særlig selskapets Adwords-tjeneste blitt benyttet som falsk avsender i svindelforsøk, sier rapporten.

Forrige måned ble det også observert enkelte forsøk på kalenderspam. Meldingene inneholder møteinnkalling eller kalenderinvitasjoner som vedlegg. De fleste forsøkene av denne typen er relatert til såkalt Nigeria-epostsvindel.

- Det er foreløpig lite kalenderspam, men dette viser hvor langt enkelte spammere er villige til å gå, skriver Symantec i rapporten.

Et interessant fenomen har dukket opp, der spammere utnytter publikums drøm om å bli kjente. Her fristes folk til å gå inn på sider for å finne ut hvordan de kan bli statist i en film. I virkeligheten blir de ledet til falske internettsider, som har som hensikt å samle inn personlig informasjon fra de som lar seg lure.

Rapporten baserer seg på meldinger som har gått gjennom Symantec Probe Network, og viser at det er reklame for varer og tjenester som står for mesteparten av søppelposten.

Ifølge selskapet fordeler forrige måneds spam seg i følgende kategorier:

(Symantec Global Category Count last 30 Days)
(Symantec Global Category Count last 30 Days)
Til toppen