Spammerne skal ikke nå fram til brukerne

Nye regler skal gjøre det vanskeligere å sende massedistribuert reklame på nettet.

Norske Internett-brukere blir bombardert med massedistribuert e-post som tilbyr potenspiller, slankeprodukter eller forlengelse av visse kroppsdeler.

At problemet er omfattende viser tall fra StatoilHydro med 30 000 ansatte. Bare i november stoppet spamfilteret 13,4 millioner e-poster. Oslo kommune har over 40 000 ansatte og får rundt 20 000 e-postmeldinger inn i sine systemer daglig, skriver Aftenposten.

Dette vil myndighetene ha slutt på. Post- og teletilsynet og Samferdselsdepartementet tok i fjor et initiativ for å få norske internettaktører med IKT-Norge i spissen til å lage en bransjenorm som skal bidra til å redusere spam.

Noen av endringene er tekniske, andre er holdningsskapende, og alle tiltakene skal gjelde fra 1. januar.

    Les også:

Det er de 11 største tilbyderne av tele- og bredbåndstjenester som har skrevet under på å følge opp normen:

  • Telenor
  • NetCom
  • NextGenTel
  • Get
  • Lyse Tele
  • Uninett
  • TDC Song
  • BKK Tele
  • Tele 2
  • Active 24/Mamut
  • Comendo

Fra januar har aktørene forpliktet seg til å:

  • Tilby sentrale spamfiltre
  • Reagere overfor kunder som sender ut spam
  • Gjøre det enklere for deg å klage på mottatt spam
  • Øke kompetansen om spam
  • Tilpasse sine tekniske løsninger til å forsøke å stoppe spam

Verken tilsynet eller IKT-Norge tror dette vil være nok til å overvinne spam-problemet. Til det er problemet for omfattende. De håper likevel at det skal gi et stort løft.

Til toppen