ANALYSER

Spår 600.000 bredbåndskunder

Bruken av ADSL eksploderer, melder blant annet NextGenTel. Dette løfter estimatene for året.

18. juni 2004 - 10:38

Bredbånd brer om seg og har for lengst gått forbi ISDN, mobiltelefoni og fasttelefoni i vekst.

Ifølge telekomanalytiker Tore Aarønæs prognoser hadde Norge ved årsskiftet 400.000 bredbåndskunder. Nå spår han en økning på ytterligere 200.000 innen året.

- Vi ser et frisk utspill av konkurranse på bredbåndsmarkedet, der aktører er villig til å tilpasse seg råvaremarkedet og presse priser for å vinne nye kunder, sier Aarønæs i Telekom.

Han peker på at vi samtidig ser et jevnt fall på fasttelefon på abonnement og trafikk. Nintendo-generasjonen som nå vokser opp klarer seg med en telefon.

- Vi ser bevegelser i alle markeder og at også priser på tjenester innen mobiltelefoni nå skvises kraftig, sier han til digi.no.

Bredbåndsleverandren NextGenTel kan bekrefte den økende interessen:

- Bredbånd er det området som vokser raskest innen telekom, fastslår markedsdirektør Morten Aagnes i NextGenTel til digi.no.

Han tipper at markedet vil vokse med 150.000 til 200.000 bredbåndskunder i år.

NextGenTel har i dag 77.850 aktive bredbåndskunder, mens Telenor rapporterte første kvartal 208.000 linjer. Med tanke på at Telenor har i underkant av 60 prosent av bredbåndsmarkedet, kan det innebære noe over 300.000 bredbåndsbrukere i Norge totalt.

- 600.000 er ikke et urealistisk anslag. Bredbåndsmarkedet vokste med 150.000 i 2003, som var en fordobling fra året før, forteller Aagnes.

Samtidig viser Teletilsynets rapporter at fasttelefoni og ISDN går kraftig tilbake.

Den takserte trafikken i fastnettet var på det høyeste i 2001 med 26,2 milliarder i minuttet. Etter 2001 har volumet gått ned, og var i 2003 redusert med 3,4 milliarder færre minutter enn i 2001. Dette er en nedgang i fasttelefoni på 13 prosent.

Årsaken til færre fastnettabonnement kan være overgang fra oppringt Internett til bredbånd og økonomisk nedgang med økt bruk av mobiltelefon på bekostning av fasttelefon.

NextGenTel ser svært optimistisk på framtiden og gleder seg over at kundebehandlingstiden er gått ned til ni minutter i snitt.

NextGenTel installerte et callsenter telefonisystem med CTI-teknologi (computer technology integrate) rett før jul, som skal hjelpe å komme ytterligere ned i responstid.

Bredbåndsselskapet skaffet 8.600 nye kunder i første kvartal og har en markedsandel på rundt 20 prosent i Norge. Selskapet fikk en omsetning på 97,5 millioner kroner i første kvartal mot 62 millioner i samme periode i fjor. Driftsresultat før avskrvninger endte på 23,8 millioner kroner mot 9,2 millioner kroner i fjor.

- På bunnlinjen ser det bedre ut enn noen gang og vi er i ferd med å nå et positivt resultat, der vi har lagt de største investeringene bak oss, sier Aagnes til digi.no.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.