KARRIERE

Spår at de helnorske aktørene vil slite

Økende mangel på folk bremser nå aktørene som ikke skaffet seg hjelp fra utlandet i tide, mener CSC-sjef Per Kristian Nauste.

5. feb. 2007 - 10:55

Rekord-lav arbeidsledighet skaper nå problemer for både IT-bransjen - og dermed også kundene. Kunder vil oppleve større problemer med nye prosjekter eller å bytte leverandører fordi selskapene ikke klarer å bemanne opp.

Det forteller aktører som Bekk og EDB til Computerworld. Situasjonene minner dermed om dotcom-årene. Men det er en viktig forskjell:

Nå har en del aktører, men slettes ikke alle, mulighet til å skaffe seg hjelp i utlandet. Hvem som har tilgang på avdelinger i Øst-Europa eller India er nå i ferd med å skape et skille i norsk IT-bransjen, påpeker CSC-sjef Per Kristian Nauste overfor digi.no.

CSC meldte i dag morges at de har kapret kontrakten med Vital, en rammeavtale som kan være verd opp mot 500 millioner kroner. Nauste estimerer at opp mot en tredjedel av jobben kan bli levert av CSC India.

- Hvis du bare har norske ansatte nå, vil du ha problemer med både kunne si ja forespørsler og få tilslag til nye store kunder. Du blir for dyr og klarer ikke å skaffe nok nye norske hoder til å kunne levere, påpeker Nauste.

Han vil ikke påpeke det direkte, men aktører som Bekk har ikke utenlandske kontorer og EDB kjøpte et selskapet i Ukraina først i forrige uke. Aktører som Posten-eide Ergo Group har foreløpig ikke gjort noe.

Konsulentselskaper som CSC, Accenture, IBM og store svenske aktører som TietoEnator og WM-data har skaffet seg store avdelinger i både øst- og vest-europe samt gjerne India.

- Det handler om tre ting. Har du større utenlandske kontorer, kan du levere kapasitet og kompetanse som ofte ikke et norsk selskap kan være så flinke på i bare vårt lille lokale marked, påpeker Nauste.

I tillegg krever nå de fleste kunder at anbud at man kan tilby hjelp fra lavkost-land for å holde prisen nede.

- Du må ha en signifikant offshore-komponent i tilbudet, ofte 40 prosent for å være konkurransedyktige på pris, røper CSC Norge-sjefen.

Han påpeker i samme runde en annen utfordring:

- Du kan ikke kjøpe deg hjelp gjennom en partner i utlandet. Det norske kontoret må være integrert med de man skal jobbe sammen med. Rutinene og arbeidsmetodene slikt internasjonalt samarbeid krever tar det tid å få på plass.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra