Spår at Dell vil utløse ny priskrig på PC

Kan PC-prisene fortsette videre nedover med 20 prosent i året. Ja, sier Gartner og peker på Dells utfordringer.

Med en gjennomgang av Dells siste kvartalsresultater spår Gartner noen hovedtrekk for PC-bransjen i 2006.

Årsaken til at Gartner ser på Dell er at markedsveksten for selskapet i siste kvartalet flater ut i flere land. Forklaringen er flere, mener Gartner. Den ene er atDell er blitt så store at det er vanskelig å vokse så fort. Men selskapet ble også tatt på sengen i fjor høst av et overraskende fortsatt høyt prisfall på både stasjonære og bærbare PCer og mistet noe salg på grunn av høye priser.

I tillegg har HP blitt mer agressive etterhvert som HP-sjef Mark Hurd har fått bedre kontroll på regnskapene og driften. Samtidig blir PCer bare mer og mer standardkomponenter. Også Acer har fått opp farten, særlig i Asia. Disse to aktørene og mange andre har dessuten fått ned leveransetider, noe som spiser av fordelene Dell har med sin direktemodell.

Dell har økt mest i de modne markedene i rike land, men i mange fattigere markeder har ikke Dell lyktes de siste årene, mener Gartner.

Alt dette har gjort at aksjekursen til Dell har falt siden Kevin Rollins overtok etter Michael Dell som sjef mens Nasdaq-indeksen har løftet seg.

Alt ligger derfor an til at Dell må satse mer på billigere produkter og aggressive priskutt i året som kommer. Dette vil påvirke hele resten av PC-bransjen, spår Gartner og lister tørt opp konsekvensene for tre grupper:

- Konkurrenter bør forberede seg på en nytt vanskelig år, særlig i modne markeder (som Vest-Europa)

- Komponent og underleverandører kan vente seg videre prispress i 2006

- Brukere kan glede seg til enda større konkurranse og lavere priser.

Til toppen