Spår dårlig salg for 3G i Norge

Lite volum og dårlig tilgang på 3G-produkter kan sette bruk av teknologien tilbake i Norge, spår teleanalytiker.

Telenor åpnet 3. desember sitt UMTS-nett, mens NetCom varsler sitt 3G-nett åpnet i mars.

Den tredje operatøren som vant UMTS-lisensen i Norge er svenske 3. Teleanalytiker John Strand i Danmark har liten tro på at 3 vil igangsette bygging av mobilnett i Norge ennå. Han er en uavhengig analytiker for i alt 143 mobiloperatører over hele verden.

- Selv om 3 har skaffet seg 350.000 3G-kunder tilsammen i Sverige og Danmark, er dette fortsatt for lite kundegrunnlag til å starte i Norge. En etablering vil bli både vanskelig og dyrt, sier Strand til digi.no.

Etter drøye halvannen måneds 3G-drift har teknologien på ingen måte tatt av. Mangel på telefoner kan være en avgjørende årsak. Foreløpig er bare Nokia 6630 og Samsung Z107 tilgjengelige på det norske markedet. Sony Ericsson varsler to nye 3G-modeller, Z1010 og V800, men disse er ennå ikke lansert i Norge.

Selger Kåre Aarem hos Telenor-forhandleren Nordialog på Ensjø antyder et salg mellom 30 og 40 3G-telefoner siden lanseringen. Det er modellen Nokia 6630 med en utsalgspris på 3.690 kroner som har vært den mest populære. Det har kun blitt solgt én Samsung Z107 til en pris av i underkant av 6.000 kroner.

Den danske teleanalytikeren Strand presiserer at 3G ikke er noen revolusjon, men en evolusjon fra 2,5 generasjonen med samme muligheter for innholdstjenester.

- Det var langt større forskjell på overgangen fra NMT til GSM enn det er fra GSM til 3G, framholder Strand.

For å få trafikken opp på 3G er operatørene avhengig av et tiltrekkende tilbud på innhold. Men i små markeder som Norge er tilgang til innhold forholdsmessig dyrere enn i for eksempel England med tretten ganger Norges befolkning.

- Jeg tipper at det tar mellom tre til fem år før 3G blir alminnelig brukt i Norge, spår John Strand.

Også informasjonssjef Esben Tuman Johnsen i Telenor bekreftet til digi.no for en uke siden at telegiganten forventer en rolig start og at mangelen på 3G-telefoner vil forsinke bruken. Telenor planlegger foreløpig ingen markedsføringskampanjer for den store telenyheten som de har investert milliardbeløp i.

Til toppen