RESULTATERFINANS

Spår døden for Eterra og andre integratører

Norske systemintegrator-selskap som Eterra vil presses ut i løpet av de neste årene, spår Morten Sundstø, analysesjef hos Fearnley Fonds. Her er hvorfor:

1. okt. 2001 - 11:40

Fallet i IT-bransjen setter de etablerte verdikjedene og rollefordelingene under et kraftig press. Over tid kan en hel gruppe av aktører bli presset ut, mener Morten Sundstø, analysesjef hos Fearnly Fonds. Sundstøl følger særlig IKT-bransjen tett.

Sundstø mener at endringene truer alle de norske systemintegrator-selskapene, deriblant Merkantildata-selskapet Eterra og deler av EDB Business Partner og Telenor Business Solutions. Dette er aktører som i dag lever av å tilpasse og sette sammen utstyr og programvare levert av store amerikanske IT-giganter som IBM, Compaq, HP og Microsoft. Flere av disse selskapene har allerede konsulentdivisjoner, særlig IBM.

- De store aktørene har alle et krav om å løfte omsetningen og resultatene sine. Fordi salget av maskinvare nå bremser, vil de store leverandørene snu seg mot den andre delen av verdikjeden og spise seg nedover, spår Sundstø overfor digi.no.

I tillegg til økt omsetning, gir dessuten konsulentdelen høyere marginer.

- Det er planen om å bli et større konsulentselskap som ligger bak hele fusjonen til HP og Compaq, mener Sundstøl.

Analysesjefen spår stadig tøffere konflikter mellom de norske systemintegratorene og deres leverandører.

- Selskaper som Eterra forsøker å flykte oppover mot de bedre betalte og kompliserte oppdragene, mens leverandørene vil ønske å gjøre stadig mer selv.

Sundstøl mener at de norske selskapene har liten makt i kampen mot sine leverandører.
- Compaq, IBM og Microsoft har mange måter å stjele omsetning på. De kan skyve på grensene for hvor stor en kunde skal være for å kunne kjøpe direkte. De kan flytte mer omsetning til direktesalg, for eksempel PC-er og de kan begrense opplæring og support på forskjellige tema og produkter, påpeker Sundstø.

Fearnly-megleren mener at IT-leverandørene også får hjelp av ny teknologi.

- Tidligere var nærhet til kunden og tett oppfølging det viktigste. Men med Internett og CRM-systemer kan leverandørene følge opp sluttkundene tettere selv. Skal kundene ha drivere og mye annet, går de ikke til Eterras Internett-sider, men til Compaqs, påpeker Sundstø overfor digi.no.

Sundstø mener at terrorangrepet i USA vil sette fart i kampen mellom systemintegratørene og leverandørene.

- De lokale systemintegratørene vil kunne være presset ut av markedet i løpet av tre til fem år, spår Sundstø.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra