(Bilde: Marius Jørgenrud)

Spår enormt nettbrett-salg i Norge

Accenture mener det er viktig for innholdsleverandører å komme tidlig på banen.

Accenture Norge presenterte i dag en undersøkelse som tyder på at iPad og andre tablets eller nettbrett vil selges i store mengder i Norge i de kommende årene. Faktisk regner selskapet med at mer enn én million nordmenn vil ha en slik enhet innen 2014.

Accenture mener dette vil bidra til ytterligere fall i antallet lesere av papiraviser, og at det er blir stadig viktigere for innholdsleverandører å ha et bevisst forhold til den økende floraen av plattformer. Selskapet mener også at innholdsleverandørene må sørge for et helhetlig samspill mellom sine merkevarer på tvers av disse plattformene.

Aktørene som kommer raskt på banen ventes å være best posisjonert for langsiktig suksess på dette området.

Blant indikasjonene på interessen for nettbrett-løsninger er at flere magasiner melder om svært gode salgstall på sine første iPad-utgaver. De tre forfatterne av undersøkelsen, Torbjørn Aamodt, Håvard Langmoen og Henrik Bjønnes, skriver i en pressemelding at selv om det for tidlige å konkludere noen om endelige volumnivåer, så tror de at tablets vil spille en viktig rolle i den framtidige mediehverdagen.

– Tablets muliggjør nye måter å konsumere medier på, og innholdsleverandørene bør forsøke å posisjonere tablets-produktene sine på en måte som kombinerer det beste fra papir og web. Nøkkelen vil være å utnytte de teknologiske mulighetene som finnes samtidig som man gjenskaper viktige elementer av leseropplevelsen på papir for å trigge betalingsvilligheten hos leserne. Trykte aviser og magasiner vil ikke dø ut, og tablets vil i mange tilfeller kunne fungere som et supplement til papirmedier, heter det i pressemelding.

To dominerende plattformer

Forfatterne mener at Android og Apples iOS vil være de dominerende operativsystemene på nettbrett i de neste årene. Begge har sin opprinnelse fra smartmobiler, noe som betyr at det allerede finnes en mengde utviklere som i prinsippet har lært seg å lage programvare for tablets. Samtidig finnes det mange applikasjoner som er tilnærmet kompatible med disse enhetene.

Forfatterne mener det likevel er få norske medier som besitter sterk kompetanse innen dette feltet. De fleste eksperimenterer fortsatt med innhold og form for sine tablet-løsninger.

– For å bygge opp den nødvendige kompetansen er det nå viktig at medieaktørene eksponerer sine organisasjoner for produksjon av digitale produkter, skriver forfatterne.

Samtidig mener de at man skal være forsiktig med å gå for hardt ut med produktlanseringer, og at de fleste vil tjene på å bruke betatesting og sekvensielle lanseringer.

– Selv om det fortsatt er en stund til den største majoriteten anskaffer seg tablets, ser vi på utviklingen som så sikker at det kan være farlig å sitte på gjerdet for lenge.

Voksne, velstående menn

Ifølge forfatterne er det denne gangen ikke de yngste brukerne, men voksne mennesker som har vært først ute med å omfavne de nye plattformene. En undersøkelse gjort blant de som har besøkt Yahoo!, viser at to av tre er menn, 94 prosent faller inn under kategorien «høy inntekt» og aldersgruppen 35 til 44 år er sterkt overrepresentert.

Dette er en gruppe som er meget betalingsvillige og som ifølge forfatterne er mer vant til å betale for digitalt innhold enn dagens ungdom. Dette kan gi tradisjonelle medieaktører store muligheter på et relativt tidlig tidspunkt.

Forfatterne mener at det ikke nødvendigvis vil være denne gruppen som utgjør den største brukergruppen senere.

    Les også:

Til toppen