Spår Internett som reklamevinner

Den sterke veksten i nettannonsering i 2004 vil fortsette i 2005, tror Carat.

Annonsering på nett vokste med 40 prosent i Norge i fjor. Nå spår mediebyrået Carat nettet som den store reklamevinner i 2005.

– Internett blir større enn fagpresse, radio og utendørs og tangerer nesten ukepresse, sier Carat-sjef Helge Onsum til Kampanjes magasin.

Toppsjefen i Carat og Aegis Media Norge tror alle piler vil peke oppover neste år.

Carats medieprognoser gjelder all omsetning av merkevareannonsering i Norge, ikke bare reklamemilliardene som mediebyråene formidler.

Ikke overraskende ble Internett i fjor den store vekstvinneren i kampen om merkevarereklamen. Internett økte med 35 prosent til en omsetning på 420 millioner, ifølge Carats estimater.

– Flere store annonsører har høstet erfaring med Internett som medium og mediet legges nå i langt større grad inn som en naturlig del av mediemiksen. Bank, finans og reiseliv har også Internett som en av sine viktigste plattformer for dialogen med kundene, sier Onsum.

Han tror på en ytterligere kraftig vekst i 2005, kanskje med nærmere 25 prosent.

Dermed blir Internett en stadig større mediekanal målt etter reklameomsetning. Internett øker avstanden til jevnstore mediekanaler og nærmer seg ukepressen med rekordfart.

Carat spår merkevareannonsering på Internett til 520 millioner kroner i år.

Til toppen