Carolina Milanesi i Gartner melder om store forventninger til neste års salg av nettbrett og smartmobiler.

Spår knallvekst for smartmobiler og nettbrett

Gartner ber bedriftene vurdere sine IT-strategier.

Markedene for smartmobiler og nettbrett har vokst sterkt de siste årene. Gartner aller disse produktene for smarte enheter og tror denne veksten vil være på omtrent 50 prosent i 2013. I så fall vil det bli solgt 1,2 milliarder slike enheter neste år – 400 millioner flere enn i år.

– For de fleste virksomheter vil ikke smartmobiler og nettbrett erstatte pc-er fullstendig, men allestedsnærværelsen til smartmobiler og den økende populariteten til nettbrett endrer måten virksomheter vurderer sine strategier for slike enheter, og måten forbrukere omfavner enhetene, sa Carolina Milanesi, forskningssjef i Gartner, under Gartner Symposium/ITxpo 2012 i går.

Ifølge Milanesi mener Gartner at to tredeler av den mobile arbeidsstyrke vil eie en smartmobil i 2016, og 40 prosent av arbeidsstyrken vil være mobil. Det er nettbrettene som vil være den største akseleratoren for mobiliteten.

Nettbrett

Gartner har estimert at virksomheter globalt vil ha kjøpt 13 millioner i år når desember er over. Dette tallet ventes å vokse til 53 millioner innen 2016. Analyseselskapet tror ikke Microsoft vil greie å hente igjen verker iOS eller Android på nettbrett innen fire år. Men nettbrett vil sammen med konvertible enheter være måten Windows 8 vil få en plass i bedriftene. Gartner mener at Windows 8 vil brukes sammen med 38 prosent av nettbrettene og de ultramobile pc-ene i bedrifter innen 2016.

Android vil i større grad enn i dag tas i bruk i bedriftene. I 2012 er 34 prosent av smartmobilene som kjøpes inn av virksomheter i Nord-Amerika og Europa basert på Android. Gartner mener at denne andelen vil stige til 56 prosent innen 2016, og at Android og iOS i stor grad vil fortrenge RIMs BlackBerry.

Gartner understreker at økt utbredelse av Android også i framtiden vil utgjøre en utfordring for IT-avdelinger med hensyn til sikkerhet og administrasjonsmuligheter.

– På bare 12 måneder har virksomhetene gått over fra å gjøre motstand mot Apple til å akseptere selskapets enheter i organisasjonen. IT-sjefer som balanserer de ansattes lidenskap for Apple med behovene til informasjonsteknologi, vil høste overraskende fordeler og forberede bedriften for ankomsten av andre leverandørteknologier rettet mot forbrukermarkedet, siden dette bare er begynnelsen, fortalte Milanesi.

    Les også:

Til toppen