Spår kraftig prisfall på alt bredbånd

Uoppmerksomme brukere risikerer overpris, advarer teleanalytiker John Strand.

Teleanalytiker John Strand har utgitt sine spådommer for 2011. Han tror telekombransjen vil preges av mye turbulens neste år, med mange oppkjøp, endrede forretningsmodeller, nye produktpakker, kraftig prisfall på mobilt og fast bredbånd, og større makt til brukerne. Endringer kan komme svært raskt, og brukere som ikke følger med vil ende opp med foreldede abonnements- og tjenesteordninger, og betale overpris.

Innføringen av mobilteknologien LTE vil spille en vesentlig rolle, tror Strand. LTE innebærer, ifølge Netcom som er først ute med denne teknologien i Norge, brukeropplevd nedlink hastighet fra 15 til 80 Mb/s, og opplink 5 til 40 Mb/s. Dette er fullt på høyde med det DSL-tilbydere kan love. Strand tror følgelig at LTE vil skjerpe konkurransen, og utfordre leverandører av fast bredbånd.

– I land hvor LTE tar av, vil vi se økt overgang fra DSL-produkter. Den eneste strategien DSL-tilbydere har til rådighet for å holde på kundene, er å selge IP-tv over DSL og tilby DSL-kundene gratis eller svært rimelig tilgang til mobilt bredbånd som del av DSL-pakken, heter det i notatet.

Strand skriver at konkurransen innen bredbånd vil «simpelthen eksplodere», og at sluttbrukerne blir de store vinnerne.

– Vi tror at bredbåndspriser i mange markeder vil falle så drastisk at operatører vil måtte tilby et antall tilleggsprodukter til sine abonnementer på mobilt bredbånd. Slike produkter vil gjøre det mulig å kjøpe garantert tjenestekvalitet, «peer to peer» trafikk, streaming tjenester og tale over IP gjennom mobilt bredbånd. Alle disse tjenestene vil medføre en ekstra kostnad, på toppen av en svært rimelig mobil bredbåndsforbindelse.

Denne raske endringen i mobiloperatørenes abonnementstilbud og tilleggsprodukter vil ikke automatisk føre til lavere priser for sluttbrukeren. Ingen kan vente automatisk å overføres fra et dyrt til et rimeligere og bedre tilpasset abonnement, advarer Strand. Man må følge med.

– 2011 vil bli året der operatørenes beste inntektskilde utgjøres av kunder som tviholder på eldre produkter og på abonnementer som koster atskillig mer enn om nye typer abonnement fra den samme eller fra en annen leverandør, og med det samme forbruket av data.

Med andre ord: Den som ikke følger med i 2011, gjør seg selv til melkeku.

Til toppen