Spår krise for musikkbransjen

Analyseselskapet Jupiter senker sine estimater og punkterer musikkbransjens drøm om en eksplosjon i salget av musikk på nett.

Plateselskapene slipper nå motvillig opp for lavere priser og fjerner restriksjoner som tidsbegrensninger på musikken de selger til kundene. Det er særlig Apples iTune-butikk som presser på.

Her kan kunder kjøpe musikk til evig bruk og brenning av CDer for 99 cent stykket (8 kroner). Foreløpig er det bare Mac-brukere som kan benytte seg av iTunes, men til jul kommer Windows-versjonen. Den får, hvis løftene holder, konkurranse fra en rekke aktører.

Likevel går utviklingen for tregt, mener analyseselskapet Jupiter Research og torpederer platebransjens drøm om at hyggeligere tilbud skal få slutt på den massive piratkopieringen. For andre gang på siden i fjor reduserer Jupiter sine estimater, skriver Cnet.

Jupiter tror salget vil øke til 1 milliard dollar i 2003, men spår nå en langsom vekst til bare 3,3 milliarder dollar hele fem år frem i tid (2008). Dette er lite, tatt i betraktning at platebransjen globalt sett solgte for rundt 20 milliard dollar i fjor.

    Les også:

Bare 25 prosent av musikkjøpene selv i så internett-orienterte markeder som USA vil være over nettet i 2008, spår Jupiter. Salget av CD-plater over nett ender på 750 millioner dollar i år, men vil ikke øke.

Musikkbransjen vil slite med en tung konkurranse om underholdningsbudsjettene til folk. At folk byttet ut LPene til CDer har bidratt i mange år, men dette salget går mot slutten, påpeker analyseselskapet.

Men Jupiters beste argument er det skuffende salget til selv Apples butikk. Til tross for massiv PR ender salget trolig bare på rundt 80 millioner dollar, spår Jupiter.

Legal issues are proving to be a stumbling block for online music services. The recording industry last month said it would step up its efforts to crack down on individual file-swappers who illegally trade songs online. Buymusic, pressplay og andre konkurrenter sliter rett og slett med et lavt salg - kundene lar seg ikke friste når alternativet er gratis og tjenestene pålegger dem begrensninger.

Situasjonen i Europa er enda verre, mener Jupiter. Her har ikke nettbutikkene kommet i gang, selv om dette ser ut til å begynne å endre seg nå. digi.no skrev tidligere i våres om netbutikken til Tiscali som inntil du inngår en avtale hemmeligholder at du ikke kjøper, men i praksis leier tilgang til musikken deres.

Til toppen