Spår oppkjøp av CRM-selskaper

Gründer Tom Siebel i markedsledende Siebel Inc ser forsatt sterk vekst innen CRM-segmentet. Samtidig mener han at de mindre aktørene vil bli kjøpt opp eller forsvinne.

De norske CRM-selskapene SuperOffice (SUO) og Software Innovation ASA (SOI) bør i henhold til bransjeledende Siebel Inc i hvert fall ikke klage på det underliggende markedet for såkalt CRM ( Customer Relationship Managment ) programvare.

Det amerikanske selskapet la i går etter børsslutt frem overraskende gode tall. Fortjenesten per aksje ble på 20 cent mot av markedet gjennomsnittlig forventet 15 cent. Totalt i hele fjor omsatte selskapet for 1,8 milliarder dollar og satt igjen med nesten 385 millioner dollar før skatt.

I det såkalte etterbørs-markedet steget kursen på selskapets aksjer med nesten 10 prosent.

Omsetningsveksten for hele 2000 ble dermed på 121 prosent sammenlignet med 1999. Nå ser selskapet ikke minst frem til ytterligere internasjonal vekst og vil også øke aktiviteten mot mellomstore bedrifter.

Sjef i selskapet og gründer Tom Siebel sa i forbindelse med resultatfremleggelsen at selskapet er komfortable med analytikernes estimater på omsetning og resultat for 2001. I henhold til analysebyrået First Call forventes det at selskapet omsetter for 2,6 milliarder dollar i år og at resultatet ender på 67 cent per aksje.

Siebel mente også at estimatene for første kvartal faktisk kunne være noe lave og at markedet for CRM applikasjoner ville vokse fra rundt 4,4 milliarder dollar til nesten 6,8 milliarder dollar på årsbasis.

Videre fremhevet Siebel at selskapet ser en økende konsolidering i bransjen og muligens også oppkjøp og avvikling av mindre selskaper med store fall i aksjekursene bak seg.

Argumentasjonen for at enkelte selskaper kan bli nødt til å legge ned eller la seg kjøpe opp er at kundene ikke vil foreta investeringer med programvare fra selskaper som ikke er sikre leverandører i fremtiden.

Til toppen