Politikerne må komme på banen for å hjelpe telebransjen til bærekraftige forretningsmodeller, framfor å insistere på parallelle nasjonale mobilnett, mener teleanalytiker John Strand.

Spår tøft år for mobiloperatører

Ødeleggende å ha konkurrerende nasjonale mobilnett, sier teleanalyter John Strand.

Den danske teleanalytikeren John Strand er, med rette, stolt over sine årlige spådommer for telemarkedet, med vekt på mobilmarkedet. Han lever av å veilede mobiloperatører med sine trendanalyser, og spådommene hans de siste elleve årene viser at han treffer blink overraskende ofte. Han har nettopp publisert sine spådommer for 2011.

– I Strand Consult tror vi at 2012 vil bli enda et tøft år for mange aktører, et år som vil bli husket som «sannhetens øyeblikk», skriver Strand i nyhetsbrevet der han presenterer årets spådommer.

Det Strand er mest opptatt av, er mobiloperatørenes forretningsmodell, og hvordan politikernes manglende innsikt i hva operatørene faktisk bidrar med, skaper stadig større og unødvendige problemer. Disse rammer ikke bare mobilbransjen, de rammer brukerne og samfunnet som helhet.

– Veldig få politikere forstår at mobiloperatører og andre teleselskaper har tatt på seg en rolle der de bruker egne midler til å bygge og utvide en teknologisk infrastruktur for kommunikasjon som egentlig skulle vært en samfunnsoppgave, skriver Strand. – Samfunnet bruker skattebetalernes penger til å bygge fysisk infrastruktur som broer og veier og tunneler, men spanderer ingenting på infrastruktur for kommunikasjon.

Strand stiller dette spørsmålet:

– Hvor mange politikere virkelig forstår rollen og den enorme risikoen som telebransjen har tatt på seg siden markedene ble liberalisert verden over?

Han mener politikerne, som hittil har betraktet telekom som en kilde til offentlige inntekter, må innse at samfunnet har mest å tjene på at utbyggingen av infrastruktur skjer så raskt og så effektivt som mulig.

Politikerne må komme på banen for å hjelpe telebransjen til bærekraftige forretningsmodeller, framfor å insistere på parallelle nasjonale mobilnett, mener teleanalytiker John Strand.
Politikerne må komme på banen for å hjelpe telebransjen til bærekraftige forretningsmodeller, framfor å insistere på parallelle nasjonale mobilnett, mener teleanalytiker John Strand.

– Det er på tide å redefinere hvordan mobile nettverk bygges og drives. Den tradisjonelle forretningsmodellen med flere parallelle nasjonale mobile nettverk er foreldet og død. Det er på tide å se framover og finne ut hvordan bruken av mobile nettverk og tilgjengelige frekvensområder kan bedres.

Operatørene møter dette ved stadig oftere å inngå partnerskap der de kan trekke veksler på hverandres ressurser i infrastrukturen, påpeker Strand. Men utviklingen her går for sakte.

– Det politiske systemet må avgjøre hvordan dette kan skje i tett samarbeid med telebransjen, i et marked som utelukkende omfatter private selskaper.

Strand mener politikerne ikke har annet valg enn å delta i denne diskusjonen, og viser til at den allerede er på dagsorden i EU og i USA. Han frykter at dersom utfordringene ikke kan løses, vil en påfølgende priskrig ødelegge operatørenes inntjeningsevne, og ytterligere begrense deres muligheter til å fortsette den nåværende høye investeringstakten i mobilt bredbånd.

– Utfordringen vil ikke være å selge mobilt bredbånd. Den delen er enkel. Utfordringen vil være hvordan lage en sunn forretningsmodell. Vi tror at mobiloperatører må se på bredbånd som mobile løsninger, ikke bare som et trådløst alternativ til DSL.

Problemet er at EU ikke går dypt nok ned i problemstillingen, men nøyer seg med populære tiltak som å regulere priser på roaming.

Situasjonen i dag har store negative følger for leverandører av utstyr til mobil infrastruktur. Strand spår ytterligere konsolidering blant aktørene, og at overlevende nisjeaktører fokuserer i stadig større grad på helt spesielle områder.

– På Mobile World Congress i Barcelona i slutten av februar vil vi se infrastrukturleverandører står fram og forklare at deres situasjon er utålelig. Problemet er at konkurransen er så tøff at den eneste måten å skape et sunt marked er gjennom konsolidering. Det vil ta tid. Mens man snakker om konsolidering vil tiden gå, og mange penger vil bli tapt.

Ikke bare operatører og utstyrsleverandører vil merke tøffe tider.

– Markedet for smartmobiler vil bli blodig. Økt konkurranse, fallende priser og kunder som vil se og prøve ut nye ting vil gjøre markedet stadig tøffere.

Til toppen