Spår tregt salg av Office 2003

En internasjonal spørreundersøkelse fra Merrill Lynch spår tregt salg av Office 2003. Her er hvorfor:

Med lanseringen av Office 2003 introduserte Microsoft to helt nye programmer, notatprogrammet OneNote og XML-programmet Infopath. Likevel mener de store selskapene meglerhuset Merrill Lynch har snakket med at Office 2003 mangler en "må-ha"-faktor.

    Les også:

Merrill Lynch har snakket med IT-direktøren i 75 store amerikanske og 25 store europesike selskaper. Bare 35 prosent sier de trolig kommer til å oppgradere sine brukere til den nye Office-versjonen i løpet av 2004, skriver Cnet.

De resterende 65 prosentene sier nei og begrunner dette med at Office 2003 mangler noe de må ha. IT-direktørene kjenner til XML-satsningen Microsoft gjør gjennom Office 2003-produktene og særlig Infopath, men mener det vil ta tid før XML-basert dataflyt kommer i vanlig bruk slik at deres sluttbrukere trenger disse mulighetene.

Bruken av Infopath og XML-mulighetene krever at bedriftene etablerer serverbaserte tjenester og åpner/integrerer sine andre forretningsapplikasjoner mot XML. Dette tar tid, påpeker IT-direktørene.

Microsoft oppgir ikke tall, men forteller at salget av Office 2003 overgår planene selskapet har lagt.

Men mange store kunder har ikke den full valgfrihet. Har de signert de nyeste - og delvis omstridte - lisensavtalene Microsoft tilbyr dem, har de allerede betalt for å ta i bruk Office 2003.

digi.no avventer i øyeblikket svar på spørsmål om Office 2003-salget i Norge.

Til toppen