Data fra AdRelevance, som er analysebyrået Media Metrix' annonsemålingssystem, viser at business-to-business markedet er det raskest voksende segmentet innen alle nettpublikasjoner.
Dette markedet har vokst fra en milliard nettannonsevisninger i tredje kvartal 1999 til 5,6 milliarder visninger i andre kvartal i år.
Ifølge rapporten er veksten i B-to-B-markedet høyere enn vektsten i nettindustrien generelt. Rapporten avslører også at det er 25 store nettpublikasjoner som står for 80 prosent av de næringslivsrettede nettannonsevisningene. Sammenlignes dette med mer modne markeder som finansielle tjenester og varehandel, hvor rundt ti nettsteder står for størstedelen av nettanonsevisningene, er B-to-B-annonser mer fragmentert.
I juni opplyste de to selskapene Jupiter Communications og Media Metrix at de ville fusjonere for å bli en global leder innen nettannonsemåling.
For mer bakgrunnsinformasjon kan du lese disse artiklene:
Media Metrix fusjonerer med Jupiter
Ekte norske Internett-målinger i oktober
Fra verst til best i klassen