Sparer noen hundre millioner på mobilsalg

Schibsted så opprinnelig på sin eierandel i mobilutbygging som en inngangsbillett til fremtidens mobile Internett. Nå har Knut Falchenberg redusert ambisjonene til å drive med kjerneområdet innhold.

I dag kom meldingen fra Sverige om at Schibsted og Schibsted Telecom har solgt sin to prosents andel i Orange Sverige.

Les saken her:

Etter at Schibsted før jul i 2000 først fikk tommelen ned i Norge, fikk medieselskapet napp like etter i Sverige sammen med Orange. Dermed var det klart at Norges største medieselskap skulle være med på å finansiere utbyggingen av det svenske tredjegenerasjons mobile internettet (3G-nettet).

Når Schibsted nå selger seg ut av det svenske konsortiet, som etter hvert kun har fått én eier, innebærer det at selskapet sparer mange millioner kroner. "Noen hundre millioner", ifølge Knut Falchenberg som styrer telekomvirksomheten i selskapet.

- Som eier ville vi ha vært med på å finansiere utbyggingen. Akjsonærene betaler i forhold til eierandel, sier han og mener det ikke lenger er strategisk viktig for selskapet å eie og investere i infrastruktur.

- På det tidspunktet visste vi ikke hvor åpent eller lukket den fremtidige mobileverdenen ville være. Det var viktig for oss å få en inngangsbillett i samarbeid med en av de store leverandørene, sier han til digi.no.

- Dessuten fikk vi ikke lisensen i Norge. Hadde vi fått det, ville vi kanskje sett annerledes på det, sier Falchenberg. Han vil ikke si noe om hvilken pris selskapet har fått for sine to prosent av aksjene.

Kjøperen av de to prosentene en Orange Plc., Europas nest-største mobiloperatør,som dermed blir stående igjen som eneste eier og innehaver av 3G-lisensen. Ifølge Dagens Industri er de andre partnerne i konsortiet, Bredbandsbolaget (34 prosent), Skanska og den kriserammede britiske telekomgiganten NTL, kjøpt ut underveis.

Falchenberg opplyser at medieselskapet per i dag har avtaler med 16 ulike teleoperatører og har til hensikt å fortsette satsingen med Orange i Sverige som tjenestetilbyder. Posisjonen som stor tjenestetilbyder, uavhengig av mobiloperatørene, er lettere nå som markedet viser seg å bli åpent.

- Det er viktig for oss at så mange som mulig får tilgang til tjenestene våre, sier han.

Etter å ha startet med en bred mobilsatsing, som inkluderte både utbygging og en planlagt virksomhet som service-provider á la Sense i 2000-2001, er strategien til Schibsted etter hvert vendt tilbake til virksomheten selskapet har slått seg opp på, nemlig det å lage innhold og innholdstjenester. Kjernekompetansen ligger i Inpoc i Norge og Sverige, selskaper som både skal lage tjenester for dagens mobilteknologi og morgendagens multimedietjenester.

Med forsinkelsen i UMTS-utbyggingen og dermed også tilbud om 3G-tjenester, må Inpoc forholde seg til dagens muligheter, som blant annet innebærer GPRS og avansert SMS gjennom MMS-meldinger.

Falchenberg mener det ligger et stort utviklingspotensial i selve telefonene:

- Vi er mye mer opptatt av mulighetene og begrensningene i hva som ligger i håndsettene, enn selve nettet. Har du java, satser du på spill. Har du fargeskjerm, blir du fokusert på bilder. Har du minne, kan du laste ned ting, sier Schibsted-direktøren.

- Vi gleder oss selvsagt til UMTS kommer, og vi kan bygge tjenester for den plattformen. Men det er snakk om en evolusjon. GPRS er et viktig skritt videre, det samme er MMS. Tilbudene kommer bare til å bli bedre i en UMTS-verden, mener han.

Til toppen