Kutter igjen: Konsernsjef Erik Villum i Umoe IKT (Bilde: Umoe)

Sparker veteraner og de lite lønnsomme

- De har feil kompetanse, sier Umoe IKT-sjef Erik Villum.

digi.no skrev i går at Umoe IKT sier opp 60 ansatte. Samtidig er selskapet i en rekrutteringsfase, der de for tiden utlyser 18 stillinger og varsler vekst.

Mange av de berørte er veteraner. Noen har jobbet i selskapet så lenge som 30-40 år. Nå er ikke deres kompetanse lenger etterspurt i selskapet.

- Vi hadde et tøft år i fjor, og ser at en del av den kompetanseprofilen vi har ikke matcher markedet, sier konsernsjef Erik Villum til digi.no.

Også de som ikke er lønnsomme nok mister jobben.

- I den berørte delen av organisasjonen har vi kompetanse med kanskje 30-40 prosents faktureringsgrad. Det er ikke noe vi kan drive butikk med.

Kutter igjen: Konsernsjef Erik Villum i Umoe IKT
Kutter igjen: Konsernsjef Erik Villum i Umoe IKT Bilde: Umoe

Den viktigste grunnen til denne runden med nedbemanninger i Umoe IKT er at de har mistet en kontrakt med BBS til Fujitsu Norge, påpeker Villum.

- Vi har hatt kontrakt for vedlikehold av samtlige av BBS sine betalingsterminaler i det ganske land i 17 år. Det er nærmere 50.000 enheter med installasjon og vedlikehold. Dette har ikke vært en del av vår kjernebutikk, men er avtaler som stammer fra Bravida.

BBS ønsket en felles nordisk leverandør, og da Fujitsu kunne legge seg 30 til 40 prosent under dem i pris gikk avtalen til dem.

- Det er greit (å miste den kontrakten), men det betyr at rundt 50 mennesker blir overflødige hos oss. Vi tror flere av disse vil kunne få jobb i Fujitsu. Det har vi en dialog med dem om.

De berørte er ifølge Villum teknisk personell og folk som er flinke med kabling.

- De har mer montørkompetanse enn IP- og programmeringskompetanse, sier han.

De fleste som nå må gå er fagorganiserte gjennom EL & IT Forbundet. Hovedtillitsvalgt Svein Åge Samuelsen var i går svært sliten, etter å ha bistått sine berørte medlemmer i møter hele dagen.

- Det er klart dette ikke er hyggelig for Samuelsen. Drøyt 200 av våre 800 ansatte er organisert i EL & IT Forbundet, og denne prosessen treffer dessverre deres medlemmer hardt, sier konsernsjefen.

Umoe IKT styrer nå mot et underskudd for 2009 på 77 millioner kroner. Villum ønsker imidlertid å påpeke at EBITDA (driftsresultatet før avskrivninger) går i null. Ifølge Villum har de «en del gammel moro» i virksomheten.

- Dette er foreløpige tall som skal styregodkjennes til uken. Det er riktig at det tallet er nevnt og størrelsen ligger omtrent der. Men det ligger en god del ned- og avskrivninger i tallet. Konsernet Umoe IKT leverer en EBITDA i null for 2009. Det er tatt avsetninger for denne prosessen.

Foruten montørene må ytterligere 10 ansatte finne seg ny arbeidsgiver. Dette er ansatte som ikke har bidratt nok til inntjeningen, får vi oppgitt.

- Det går på faktureringsgrad. Vi ser at vi har kompetanse på en del steder som ikke selger. Og vi har folk som heller ikke gjør seg salgbare. Vi kan ikke drive forretninger som ikke tjener penger. Hver enkelt i vår virksomhet må tjene penger.

- Hvor høy faktureringsgrad må man ha for å sitte trygt i Umoe IKT?

- Vårt mål i 2010 er 75 prosent for alle. 60 prosent av dette er direkte fakturering. I tillegg har vi standby-avtaler for kunder. Det er ikke spesielt høyt, mange av våre konkurrenter krever høyere fakturering. For vår del har dette sammenheng med blant annet fokus på kompetanseutvikling.

Villum hevder at de satser på kompetansebygging og at de i fjor doblet budsjettet for dette.

- Alle hos oss, som vil kurse seg på kompetanseområder som er etterspurt i markedet, får muligheten til det i egen arbeidstid.

- De som må gå, kan de ikke heller omplasseres i organisasjonen?

- Det vil vi forsøke å få til etter beste evne.

Da Umoe IKT i desember varslet at de trenger rundt 25 nye ansatte, hovedsaklig stillinger innen salg og forretningsområdet telekonferanse, sa Villum at han opplever IT-markedet generelt som svakt stigende. Det gjør han fremdeles.

- I januar leverer vi bedre enn budsjett. Det er første gang i min periode i Umoe IKT at vi leverer bedre enn budsjett.

    Les også:

Til toppen