Spekter Bergen - Alene på Vestlandet

Spekter Bergen ble resultatet av to brødre som satset på elektroniske medier i 1995. To år senere går firmaet med pent overskudd og uten konkurranse på Vestlandet. Nå vil de ha Rosing-prisen for kreativt arbeid.

Spekter Bergen as ble etablert i 1995. Hovedfokus ble fra første stund lagt på Internett og de ulike publiseringsmulighetene nettet ga. Gründerbrødrene Nikolai og Richard Dirdal er ikke bergensere, men valgte likefullt å etablere seg i Bergen da de startet firmaet sammen med investor Jan Erik Thoresen. Han er i dag styreformann.

Firmaet var tidlig ute med satsningen på elektroniske medier. Tilbake i 1995 var Internett et ukjent medium for en stor del av Norges befolkning. Richard Dirdal forteller til digi.no at det til tider kunne være tungt å både fortelle markedet hva Internett er og hvilke muligheter det har. I tillegg var det om å gjøre å overbevise kundene om at de ville være tjent med å satse på det nye mediet. Brødrene satset bevisst på store og etablerte firmaer som kunne gi Spekter Bergen tyngde i markedet.

Plus Reiser ble Spekter Bergens første dristige kunde, og like etter fulgte både Norgeskreditt og Selmer. Dette var firmaer som bet på etter aktiv innsats for å selge Internett. Dirdal bekrefter at det var nyttig å ha kontakter i behold fra tiden i reklamebransjen. Firmaet fokuserer på utvikling av systemer for Internett og Intranett, men tar i tillegg reklameoppdrag. Grensene for hva som går under betegnelsen reklame og hva som er webutvikling, kan også være noe vage.

Daglig leder Nicolai Dirdal sier til digi.no at det ikke bare er positivt å være et Bergensfirma i denne bransjen.

- I store anbudskonkurranser er det Oslofirmaene som inviteres. - Vi har holdt på like lenge som New Media Science og hatt store oppdrag, men vi er nok ikke like kjent, sier han. Når kinobransjen utlyste anbud på det nye prosjektet filmweb, var ikke Spekter Bergen med, men kom først på banen etter fristens utløp. Allikevel er de nå et av tre firmaer som vurderes i sluttfasen før avgjørelsen tas. - Det var utelukkende kvaliteten på produktet vårt som sørget for dette, sier Dirdal.

I dag har firmaet en rekke store kunder og har lisensiert ca. 40 lisenser. Siste tilskudd var A-pressens nettsatsning hvor Imaker er publiseringsverktøyet for alle avisene. Firmaet hadde en forventet omsetning på 3,5 millioner kroner i 1997. Store kontrakter har bidratt til at firmaet allerede kan vise til et pent overskudd. I 1998 har de estimert en omsetning på 10 millioner kroner. Den økte omsetningen vil ikke minst være et resultat av at firmaet neste år lanserer nettutgaven av Imaker, som skal gjøre det mulig å opprette en webtjeneste via nettet uten at det vil være nødvendig å ha kontakt med Spekter Bergen.

Antall ansatte har økt i takt med omsetningen. I dag har firmaet økt antall eiere med to systemutviklere og har derfor til sammen fem eiere, hvorav fire eier 70 prosent og jobber i bedriften. Fra å være fire ansatte i 1995, er de nå åtte og blir ni i disse dager. To av de ansatte jobber i en designavdeling, fem er opptatt med prosjektutvikling, mens to arbeider med de rent tekniske løsningene for å utvikle Imaker-systemet.

Konkurrerende firmaer har vært mangelvare for bergensfirmaet. På hele Vestlandet er de de eneste som utvikler publiseringsverktøy for nettet. Med en etablert posisjon i markedet har de derfor nå nylig opprettet et avdelingskontor i Oslo, nærmere bestemt på Lysaker. Her jobber to av de ansatte med prosjektutvikling. Firmaet har allerede mange kunder i Oslo, og at det var kundegrunnlaget som gjorde at de bestemte seg for å opprette avdelingen. Hovedkontoret vil før sommeren 1998 også flyttes til Oslo, forteller Nicolai Dirdal.

Spekter Bergen jobber med emisjoner mot andre investorer i Norge og Nicolai Dirdal gjør det klart at de satser videre mot utlandet, planene er i full gang for å distribuere systemet til det amerikanske markedet.

Til toppen