Det finnes i dag ingen norske spesialblader som kun fokuserer på Internett. InternettGuiden, som opprinnelig er et svensk konsept, forsøkte seg i nærmere tre år, men måtte gi opp på det norske markedet i fjor.
Internasjonalt har flere magasiner lagt inn årene i løpet av de siste to sesongene. NetGuide, Internet Underground og Mecklermedias publikasjoner Internet World/Web Week/Internet Shopper er noen eksempler. Sist ut er amerikanske The Web, fra forlagshuset International Data Group (IDG).
I stedet lanserer forlaget IDG nye The Internet Industry Standard, rettet mot forretningsmarkedet. Bladet lanseres i dag.
The Internet Industry Standard vil komme ut en gang i uken og bli ledet av en av grunnleggerne av Wired Magazine, John Battelle. Bladets fokus vil være på nyheter og analyser av Internett-økonomi, ifølge IDG.
Administrerende direktør i IDG Norge, Morten Hansen, utlukker ikke at det vil komme et norsk blad om Internett - i papirutgave.
- IDG Norge diskuterer det jevnlig og vil gjerne på sikt lansere et slikt blad. Det vil i så fall være rettet mot forretnings-markedet, forteller Hansen.En av hovedårsakene til at disse bladene ofte går dårlig, er laber interesse for å annonsere i dem.
- Populære blader innen data er avhengig av annonsering, i tillegg til løssalg og abonnement. Målgruppen for disse bladene er ofte unge mennesker uten beslutningsmyndighet og er derfor uinteressant i annonse-øyemed. Det har foreløpig vært problemer med å selge annonser på Internett, men dette er en situasjon som begynner å bli gunstigere, sier Hansen til digi.no.