Spesialblader om Internett får dødsstøtet

Det er ikke bare på Internett innholdsleverandørene sliter med annonsekronene. Spesialblader utgitt på papir om Internett legges ned på grunn av dårlig annonseinntjening. Nå folder IDG sammen bladet The Web.

Det finnes i dag ingen norske spesialblader som kun fokuserer på Internett. InternettGuiden, som opprinnelig er et svensk konsept, forsøkte seg i nærmere tre år, men måtte gi opp på det norske markedet i fjor.

Internasjonalt har flere magasiner lagt inn årene i løpet av de siste to sesongene. NetGuide, Internet Underground og Mecklermedias publikasjoner Internet World/Web Week/Internet Shopper er noen eksempler. Sist ut er amerikanske The Web, fra forlagshuset International Data Group (IDG).

I stedet lanserer forlaget IDG nye The Internet Industry Standard, rettet mot forretningsmarkedet. Bladet lanseres i dag.

The Internet Industry Standard vil komme ut en gang i uken og bli ledet av en av grunnleggerne av Wired Magazine, John Battelle. Bladets fokus vil være på nyheter og analyser av Internett-økonomi, ifølge IDG.

Administrerende direktør i IDG Norge, Morten Hansen, utlukker ikke at det vil komme et norsk blad om Internett - i papirutgave.

- IDG Norge diskuterer det jevnlig og vil gjerne på sikt lansere et slikt blad. Det vil i så fall være rettet mot forretnings-markedet, forteller Hansen.En av hovedårsakene til at disse bladene ofte går dårlig, er laber interesse for å annonsere i dem.

- Populære blader innen data er avhengig av annonsering, i tillegg til løssalg og abonnement. Målgruppen for disse bladene er ofte unge mennesker uten beslutningsmyndighet og er derfor uinteressant i annonse-øyemed. Det har foreløpig vært problemer med å selge annonser på Internett, men dette er en situasjon som begynner å bli gunstigere, sier Hansen til digi.no.

Til toppen