Spill mot hele verden på mobilen

Nokia kommer mobiloperatørenes skrinne tjenesteboks til unnsetning, med en platform for nettverksspill.

Spill med hvem du vil, hvor som helst, det er meldingen Nokia nå skal selge med sin flerbruker-spillplattform.

Spill over mobilnettverket med venner og ukjente var en av de første ideene mobilbransjen presenterte da de lanserte mobilt Internett over GPRS og ideen om 3G. Dette skulle bli en av tjenestene som betalte for de store kostnadene ved utbyggingen av 3G.

Men så langt har dette ikke riktig slått an. Man kan laste ned stadig flere spill over mobilen, men markedet for å spille med andre mobilspillere er lite og fragmentert.

Dette ønsker nå Nokia å gjøre noe med. De er nå i ferd med å lansere sin plattform for mobilspill med flere spillere, Nokia SNAP Mobile.

Mobiloperatørene har hatt kjempesuksess med ringetoner, spill og annen enkel underholdning basert på SMS. Nå ligger forholdene til rette for mer avanserte tjenester.

De første fire spillene som lanseres på plattformen er Blackjack, Domino, Backgammon og Shuffleboard, en slags pub-versjon av curling. Etter hvert skal det komme mange flere.

Allerede i starten av neste år er det ventet mer fart og spenning spill. Da skal NitroSpin Racer være klart til lansering, et spill der man kan spille mot folk fra hvor som helst, eller sin egen vennekrets. Å skape et mobilt racing-miljø står i sentrum.

Det eneste man trenger er en Java-telefon. Det trenger ikke å være en Nokia. Spillene legges på en felles plattform og spilles over trådløst nettverk. Grunnfunksjonaliteten inkluderer en liste over hvilke venner som er på nett, lynmeldinger med disse vennene, en mulighet for å lage personlig bilde, såkalt avatar, profil og et system som gir poeng til aktive nettspillere.

Nokias første spill for plattformen er utviklet av Arizona-baserte Octopi.

– Å utvikle spill med flere deltagere er i dag et fragmentert landskap med mange dingser og nettverk, og det er en vanskelig oppgave. Nokias SNAP Mobile-plattformen og støtte fra Nokia gjør at vi kan fokusere på det som er mest viktig, nemlig å designe og implementere en best mulig oppkoblet spillopplevelse, sier Dan Kopycienski, gründer av Octopi.

Informasjonssjef i Telenor, Esben Tuman Johnsen, forteller at enkle flerbrukerspill har vært tilgjengelige en stund, men at det kun har vært snakk om enkle spill. Nå begynner mobilnettverkene å bli bedre utbygd, stadig flere mobiler kommer med EDGE, og mange med 3G.

– Flerbrukerspill og programmer som krever eller gir mulighet for interaktivitet mellom brukere er spennende og er noe vi har tro på, sier Johnsen.

Han forteller at Telenor satser på å ha EDGE utbygd i hele sitt nett innen nyttår.

Til toppen