Det pedagogiske spillet lærer deg lean startup-metodikk. Inntil fire lag bygger løsninger, som oppfyller kundenes behov og krav, uten at du på forhånd vet hva de ønsker seg. Målet er hele tiden å oppnå flere kunder og bevege deg oppover pyramiden. I midten ser vi en rød brikke som symboliserer en million kunder. Det ytterste laget er enkeltkunder. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Spillet om kundene

Lær deg «lean startup» med nytt brettspill.

Brettspillet er utviklet for å lære bort innovasjonsmetoden og prosjektmetodikken «Lean startup».

Gøy og nyttig læring på en gang. Men først må Playing Lean, som spillet heter, hente inn 350.000 kroner innen en måned.

Det skjer gjennom folkefinansiering eller såkalt crowdfunding på Kickstarter.

digi.no var til stede da startskuddet gikk tirsdag kveld med fest i lokalene til IT-selskapet Iterate i Oslo sentrum.

Der var også en rekke prototyper stilt ut. Alt fra 3d-printede pyramider til klipp og lim. Det endelige brettspillet vil koste en del å få trykket opp.

Finansieringen de ber om går til et produksjonsminimum på tusen enheter, forklarer daglig leder Simen Fure Jørgensen i Iterate. Han har også med hell brukt spillet i opplæring internt.

Smidig-bevegelsen har gjort veldig mye bra, særlig på systemutvikling. Nå er vi flinke til å lage det vi bestemmer oss for å lage, men hva er det smart å utvikle med de begrensede ressursene man har. Det er det lean startup handler om, sier Iterate-sjef og brettspill-gründer Simen Fure Jørgensen.
Smidig-bevegelsen har gjort veldig mye bra, særlig på systemutvikling. Nå er vi flinke til å lage det vi bestemmer oss for å lage, men hva er det smart å utvikle med de begrensede ressursene man har. Det er det lean startup handler om, sier Iterate-sjef og brettspill-gründer Simen Fure Jørgensen. Bilde: Marius Jørgenrud

– Spillet forsøker å formidle hvordan det er å jobbe med lean startup i de forskjellige fasene av et prosjekt. Man forsøker å løse kundens problemer, og teknikkene endrer seg etter hvert som man får flere kunder, sier Jørgensen, som er brettspill- og lean-entusiast.

Ifølge ham blir deltakerne engasjert. – Man blir dratt inn og glemmer tiden.

Det var Jørgensen som utviklet konseptet i 2013. Senere kom også masterstudent Tore Rasmussen med på laget.

Sistnevnte studerer innovasjon og entreprenørskap ved Handelshøyskolen (NMBU) på Ås og er gjesteforeleser ved universitetet. Spillets lærings- og formidlingsutbytte danner grunnlaget for hans masteroppgave.

– Målgruppen er tredelt. Dette er for de som jobber med innovasjon i store bedrifter, etablerte virksomheter men også små entreprenører, sier Rasmussen til digi.no i forkant av lanseringsfesten.

Spillet har også spesialkort. Andre beskriver ulike hendelser. Det er pedagogisk lagt opp og underveis lærer man også tilhørende terminologi.
Spillet har også spesialkort. Andre beskriver ulike hendelser. Det er pedagogisk lagt opp og underveis lærer man også tilhørende terminologi. Bilde: Marius Jørgenrud

USA-turne

Selv hadde han gyldig fravær i går. Studenten er nemlig i USA på en omfattende 36 dagers turne med brettspillet.

– Jeg besøker 16 byer i syv delstater i løpet av 36 dager. Aller mest gleder jeg meg til å møte lean startup-praktikere, antakelig også noen som underviser entreprenørskap på ulike universiteter. Målet er å bli utfordret på det faglige. Vi vil at spillet skal være dypt faglig forankret.

Underveis er målet å holde workshop hver eneste dag. En runde Playing Lean kan ta 2-3 timer å gjennomføre. Det er rom for fire team med spillere rundt brettet, og samlet opptil 12 personer kan være med.

Lean eller smidig prosjektmetodikk har sitt utspring fra bilindustrien, avledet fra produksjonssystemet som japanske Toyota utviklet i årene 1948 til 1975.

Playing Lean har vært utviklet siden 2013. Her ser vi ulike prototyper, både håndlaget og skrevet ut med 3D-printer.
Playing Lean har vært utviklet siden 2013. Her ser vi ulike prototyper, både håndlaget og skrevet ut med 3D-printer. Bilde: Marius Jørgenrud

Målet er enkelt forklart å unngå sløsing med tid og ressurser. Lean-metoder med hyppige statusmøter er i nyere tid utbredt i mange næringer. Men kanskje aller mest i IT-bransjen.

– De som underviser i lean startup sier det har bred anvendelse. Sannheten er at 99 prosent av alle som utnytter metodikken er innen IT. I praksis handler det om hvordan man kan lage nye IT-løsninger raskere, forteller Tore Rasmussen.

Han bruker å trekke fram nettlagringstjenesten Dropbox som eksempel, og hvordan de både uvitende og med viten brukte metodikken for å starte opp.

– De produserte en video der de bare fremstilte hvordan Dropbox ville fungere. Sånn fikk de flere hundre tusen interesserte kunder.

Poenget er da at de kunne få tilbakemeldinger og kunnskap om hva kundene hadde av behov og ønsker, uten å måtte sløse vekk tid og ressurser på å utvikle noe først.

God stemning
God stemning Bilde: Helge Brekke/Playing Lean

Lean vs Lean startup

Lean startup som begrep ble innført og popularisert av Eric Ries, som også har utgitt en bok kalt The Lean Startup.

Toyota-lean er bare én av fire bærebjelker i lean startup, slik Rasmussen forklarer det. En annen er eXtreme Programming fra Ken Beck.

– I tillegg er det designtenkning, mest kjent i USA fra selskapet IDEO. Den siste bærebjelken stammer fra Steve Blank, en amerikansk innovasjonsprofessor og hans bok «The Four Steps to the Epiphany» som handler om kundedrevet utvikling.

Så godt som alle amerikanske IT-selskaper, iallfall de yngre "up and coming"-aktørene kjenner lean startup-metoden, ifølge Rasmussen.

Blir utgivelsen en suksess, så er det allerede planlagt en digital utgave av brettspillet i en senere fase, røper han.

Satsingen er organisert i et eget aksjeselskap der Rasmussen og Jørgensen eier 40 prosent hver, resten er eid av Iterate.

Les også: Dette er nøkkelen for å lykkes med innovasjon

    Les også:

Til toppen