Spillkonsoller blir hackernes nye mål

Playstation og Xbox går online til høsten. Da sitter hackerne klare til å cracke, DoS-e eller bruke de kraftige datamaskinene til annen moro.

Det er ikke lenge siden meldingene om det første seriøse Xbox-hacket ble publisert. Playstation2 har allerede vært utsatt for all slags modifikasjoner, og snart kommer disse maskinene på Internett. Da kan de bli de nye favorittene til legioner av hackere, skriver SecurityFocus i en bredt anlagt artikkel om konsollhacking.

Nettspill som Counter-Strike, Diablo, Everquest, Ultima Online og andre spill har vært utsatt for denslags hacking i årevis, og det er liten grunn til å innbille seg at konsollene skal gå fri når de etter hvert plugges i nettet. Konsollene kan allerede spille ureglementere spillkopier, og Xbox fikk nettopp en egen DivX-spiller.

Les også

Xbox leveres med Ethernettport, Playstation2 har nettilkobling som tilbehør, og Nintendos Gamecube skal etter ryktene få det til høsten de også. Sikkerhetsanalytiker hellNbak fra hvit-hatt-hackerfirmaet Nomad Mobile Research Centre bekymrer seg for hva som vil skje når ti millioner Xboxer plugges i nettverket. Om noen finner et sikkerhetshull eller en bakdør i boksen og installerer en DoS-zombie på endel av dem - resultatet kan bli lammende datahærverk.

Da Sega lanserte modem og bredbåndsadapter for sin DreamCast-konsoll i 2000, ble det raskt oppdaget en rekke hull som kunne utnyttes utenfra, blant annet "ping of death"-sårbarhet, der en slemming kunne sende inn spesielle datapakker som krasjet konsollen og slettet lagrede spill, skriver SecurityFocus.

Et slikt hull i Xbox eller Playstation2 vil kunne føre til ekstreme gamer-kriger, tyveri av spill, musikk eller andre filer. Microsoft hevder deres sikkerhetsløsninger er på militærnivå, mens Sony ikke ville kommentere sikkerheten på Playstation2.

Til toppen