Spinner A-pressenettet større

Nettverket av A-pressens aviser på nettet skal bli større, men de får ikke med seg den største avisen, Romerikes blad. - De er opptatt av andre ting enn Internett, hevder Olav Terje Bergo, ansvarlig for A-pressenett.

- Vi har invitert 12 nye aviser til å bli med i A-pressenett, i tillegg til de 12 som er med i dag, bekrefter ansvarlig for A-pressenett, Olav Terje Bergo i Bergensavisen overfor digi.no. Han understreker at det hele tiden har vært forutsetningen at man skulle øke antall aviser. Blant de 12 finner man Dagsavisen Arbeiderbladet, men ikke Romerikes blad, som er A-pressens største avis.

- De (Romerikes blad, red. anm.) er opptatt av andre ting enn Internett og har mye annet å tenke på. Om Romerikes blad hadde kommet med så mye som en lyd om at de var interessert i å være med i A-pressenett, hadde de fått tilbud fra oss innen ti minutter, sier Bergo.

- Å, sier de at vi ikke er interessert i Internett? I løpet av inneværende år vil vi foreta en analyse på hva vi skal gjøre på Internett, men vi vil gjøre ting i vårt eget tempo. Vi hører til dem som pleier å sjekke ut ting nøye før vi hopper på, skjønner du, sier ansvarlig redaktør i Romerikes blad, Terje Granerud. Men noe nærmere tidsperspektiv vil han ikke gå inn på.

- Hva vi skal legge ut, hvordan og når er ikke klart, men jeg regner med at resultatet av analysen vil være at vi kommer på nett. Vi har avsatt midler til prosjektet, men ikke ansatt noen, sier Granerud. Han vil ikke si hvor mange penger som er satt av til analysen.

Kari Einertsen er internettansvarlig i Dagsavisen Arbeiderbladet og opplyser at invitasjonen fra A-pressenett er under vurdering.

- Uansett hva vi gjør, vil vi aktivt arbeide med vårt eget produkt. Det kan hende vi blir med på den kommersielle biten, men jeg er usikker med hensyn til det redaksjonelle, sier Einertsen. Hun tror uansett at en inngåelse i A-pressenett ikke er mulig før tidligst til høsten.

- Hvilken betydning vil det ha for samarbeidet med Origo om Dagsavisen inngår i A-pressenett?

- Det er det for tidlig å si, vi er kontraktsfestet til Origo i en god stund framover, sier Einertsen.

- A-pressenett er i dag rettet mot lokalaviser, og det er klart det er kommersielle og redaksjonelle fordeler med å være med i A-pressenett. Men vi har investert mye i vår nettutgave og vil ikke legge ned vår redaksjonelle tjeneste. Vi vil beholde vår egenart, sier Einertsen til digi.no.

Til toppen