«Spionvare» fra Yahoo

Nettgiganten gjenoppvekker kontroversiell annonse-idé.

De store internett-aktørene i USA er under dobbelt press: Lenge før finanskrisen veltet inn over USA, slet aktører som Microsoft og Yahoo under presset fra Google. Microsoft sa nesten ja til å kjøpe Yahoo, men Yahoo mente budet var for lavt, noe de nå angrer bittert på.

Under dette doble presset ser det ut som Yahoo hiver gamle hemninger over bordet og blåser støvet av en like gammel dotcom-ide. Google titter over skulderen til brukeren og viser annonser ut i fra ordene brukere søker på, men Yahoo sier nå de vil gå et langt skritt lenger.

Akkurat hvor langt er foreløpig ikke klart, men Yahoo vil følge med på hva brukerne har gjort tidligere med sin nettleser og tilpasse annonsene de viser. Det røper markedsdirektør Joanna Bradford overfor Wall Street Journal. Bradford som nylig hoppet over fra Microsoft, har gitt avisen en forhåndslekkasje - Yahoo skal avduke resten av planen på en konferanse på torsdag.

I klartekst betyr dette at hvis du besøker mye nettsteder som handler om biler, skal du få bilannonser når du henter opp en Yahoo-side.

Ideen er kontroversiell fordi Yahoo må logge bruk eller lese cookie-filene til brukerne og følge med på deres surfemønster, noe mange mener er brudd på personvern. Spørsmålet er om Yahoo bare vil følge med hva som foregår på deres egne sider eller om de har lov til/vil forsøke å se på de andre cookie-filene som er lagret på brukerens maskin.

Cookie-filer er små innstillingsfiler som de aller fleste nettsteder bruker blant annet til å telle og huske brukeren eller lagre passord og andre innstillinger. Innholdet er kryptert, men navnet på filen viser adressen brukeren har besøkt.

Foreløpig er Yahoo sparsom med informasjonen og vil nok være forsiktige, men signalet er klart: Verdens nest største nettselskap føler at de er nødt til å ta i bruk nye og potensielt kontroversielle verktøy. Lykkes Yahoo uten for store protester fra brukerne, vil nok teknikkene raskt spre seg.

Yahoo skal først rulle ut en annen teknikk: I dag får brukerne bare presentert tekstlenke-annonser på søkemotorene til de store aktørene, men skal Yahoo begynne med vanlige annonser med bilder/grafikk. Yahoo sier også at de vil la annonsører kjøpe annonser som bare skal vises mot gitte aldresgrupper eller et kjønn. Om dette betyr at selskapet vil ta i bruk data brukerne eventuelt har registert om seg selv, gjenstår å se.

Også her trår Yahoo opp nye stier som konkurrentene nok vil følge dersom selskapet lykkes.

Til toppen