Spionvare-konge skal legge om

Under press fra nytt lovverk, skal Claria, selskapet bak spionverstingen Gator, nå legge om.

Gator er et av de mest utbredte spionvare-programmene med påståtte 40 millioner "brukere" som får skjermene fylt av popup-annonser.

Nå skal Claria/Gator legge om, forteller selskapet i intervjuer med amerikanske medier. det selskapet ikke forteller er at dette neppe skjer frivillig. Nye lovverk rammer nå spionvare-aktørene med både søksmål, bøter og trussel om fengselsstraff. (Se saker i boksen til høyre)

Det nye lovverket er etter alt å dømme drivkraften bak at Claria skal stoppe popup-annonsene, men man gir seg ikke helt.

Hittil har Gator overvåket surfevaner og så servert annoser ut i fra hvilke nettsteder du besøker. Det siste skal det bli slutt på, men overvåkningen vil fortsette.

Gator skal fortsette å samle inn statistikk om brukeres nettvaner. Er du smittet av Gator og besøker mye nettbutikker med IT-varer, vil du i fremtiden få servert IT-annonser på en rekke andre typer internasjonale nettsider du besøker. For Claria skal kjøpe annonseplass og vise sine målrettede annonser.

Claria skal introdusere Behaviorlink, det nye annonse-systemet, i april, forteller selskapet. Selskapet hevder at hele 1400 selskaper har inngått et samarbeid med dem allerede.

Til toppen