Spør legen - online

Hjemmet Mortensen lanserer tirsdag 1 oktober et elektronisk legesenter på Internett. Doktor Online, som tjenesten heter, er utviklet av New Media Science. I denne tjenesten finner man også MedWeb - et lukket fagforum for leger og farmasøyter. Tjenesten har kostet rundt en million kroner å utvikle, og de pengene kommer fra legemiddelindustrien.

HelseNett er allerede lansert av en rekke norske organisasjoner og firmaer. Denne tjenesten fungerer som et elektronisk oppslagsverk, men ikke særlig mer. Ivar Moe, ansvarlig redaktør i Doktor Online og i Hjemmet Mortensen, lover at Doktor Online blir noe helt annet. - HelseNett legger bare ut informasjon og kunnskap. Det skal vi også gjøre, men i tillegg vil vi ha diskusjonsforumer, konkurranser, spill og mye annet. Doktor Online skal være både hyggelig og nyttig, sier han til digi:tele.

Ane Gjennestad Brattegard, prosjektleder i New Media Science, stemmer i: - I Doktor Online, kan du sende mail til legen og få personlige svar senest dagen etter. Det vil også være et diskusjonsforum for "mannen og kvinnen i gata", hvor de kan diskutere helsespørsmål seg i mellom. Svarene legen gir vil bli organisert i en database, hvor man kan søke seg fram til de svarene man ser etter, sier en entusiastisk Brattegard til digi:tele.

- Vi synes slike tjenester er veldig viktige, ettersom nytteverdien er såpass høy. Nytteverdi utover rent brosjyremateriale er noe vi ikke ser altfor mye av på Internett i Norge, legger hun til.

Doktor Online skal ha to hovedfunksjoner. Den ene delen er rettet mot privatmarkedet, mens den andre - MedWeb - er ment for legebransjen. MedWeb er et faglig forum, hvor informasjon om nye legemidler og forskning, samt faglige diskusjoner, vil være hovedingrediensene.

Det legges ikke skjul på at dette prosjektet har kostet. Mye. Hvor mye har Hjemmet Mortensen egentlig betalt for å få Doktor Online utviklet?

- Vi har betalt New Media Science 900.000 kroner fram til nå for utviklingen. I tillegg, vil det ligge endel kostnader i forbindelse med videreutvikling av produktet, sier Ivar Moe. Men de pengene er det ikke Hjemmet Mortensen som bruker. Faktisk har de tjent penger allerede fra dag én.

- Det er klart at dette gjør vi for å tjene penger. Våre hovedsamarbeidspartnere betaler en årlig sum på 1,1 millioner kroner for å være med. I tillegg, skal vi også selge annonser til Doktor Online. Pengene fra samarbeidspartnerne garanterer oss en minsteinntekt dersom annonsesalget ikke går så bra, sier Moe.

I en tid hvor norske magasiner ikke gjør stort mer enn å legge kopier av papirutgaven på Internett, er det en positiv overraskelse at Hjemmet Mortensen nå presenterer en annen måte å gjøre det på. Doktor Online er en videreutvikling av én del av ukemagasinet Hjemmet. - Å legge ut en kopi av papirutgaven har ingen hensikt. Og det kommer flere lignende produkter etter hvert, sier Ivar Moe. Hvilke, kan han ikke si noe om foreløpig. Doktoren i Doktor Online er Christian Anker, som også er legen i ukebladet Hjemmets sider for legespørsmål fra leserne.

Samarbeidspartnerne til Hjemmet Mortensen er seks legemiddelfirmaer; Nycomed, Novo Nordisk Pharma, Glaxo Wellcome, Pfizer og Storebrand Liv. Bare den sistnevnte er norsk.

- Vi traff legemiddelindustrien på et tidspunkt da de satt med store budsjetter for utvikling på Internett, uten at de hadde noe sted å plassere de. For eksempel, er Glaxo Wellcome verdens største legemiddelfirma innen forskning, og de har blant annet 200 ansatte i en egen IT-avdeling, som blant annet jobber mot Internett, sier Moe.

Dette profileres jo som et redaksjonelt produkt. Er det bare disse seks som får profilere seg på Doktor Online - og i første rekke på MedWeb?

- Nei, vi er åpne for alle som ønsker å være med. Men vi må jo begynne et sted, og disse seks gir oss muligheten til å starte opp uten økonomisk risiko, sier Ivar Moe.

Til toppen