Spør psykologen - på nettet

En ny, norsk, tjeneste skal la deg kontakte psykolog på Internett. Men tjenesten er laget for friske mennesker, sier gründerne.

Et nytt psykologiforum åpnet nylig på den norskespråklige delen av Internett. På nettstedet PsykologenOnline.no skal sju psykologer skrive artikler og svare på spørsmål fra leserene.

Men leserene bør helst ikke være syke - siden er laget for de friske, sier gründer Per Morten Hoff til digitoday.

- Vi skal ikke drive med behandling, det understreker vi. Men vi skal skrive artikler og ta opp forskjellige tema, som barnepsykologi, sex og samliv, sjalusi og personlighetstester og så videre. Vi skal tilgjengeliggjøre psykologi og avmystifisere psykisk helse.

Nettstedet skal tjene penger på blant annet bannerannonser, men hovedinntekten skal komme fra å gi svar på spørsmål fra leserene. Man kan stille gratis spørsmål også, men hvis man betaler kroner 89 er man garantert svar, og det innen tre dager. Man skal også kunne bestille timer hos de som skriver på PsykologenOnline, men også hos eksterne psykologer rundt om i landet.

- Andre psykologer kan registrere seg mot en avgift, og vi jobber med en løsning for å legge timebøkene deres ut på nettet, slik at bestillingsprosessen blir mer oversiktlig, sier Hoff, som også er generalsekretær i bransjeorganisasjonen IKT-Norge.

Tjenesten skal være 'veldig lite kommersiell', og deler av eventuelt overskudd vil muligens deles ut til veldedige formål i forbindelse med fagfeltet. De har tenkt å passe seg for gjennomkommersialisering, understreker han.

- Vi er oppmerksomme på de problemstillingene som ligger rundt slike tjenester på Internett. Vi skal ikke bli en slik lege-på-nett-tjeneste som skriver om depresjon mens annonsebanneret blinker om reklame for antidepressiva, for eksempel. Vi skal selge annonser, men vi skal se det an. Dette skal være en informasjonstjeneste, og den er gjort på dugnad med håp om å få dekket kostnadene, avslutter Hoff.

Fagansvarlig for PsykologenOnline er spesialist i klinisk psykologi og tidvis digitoday-skribent Leo Reiff.

Til toppen