Spør seg til suksess

Questback tjener rått på nettbaserte spørreundersøkelser.

Det norske IT-selskapet Questback ser ikke ut til å bry seg med finanskrise og økonomiske nedgangstider.

Oslo-bedriften leverer nettbaserte relasjonsverktøy, som gjerne blir brukt til kunde- eller markedsundersøkelser. Salget går strykende.

Tall fra Dagens Næringsliv (DN) viser at denne virksomheten i fjor tjente 43 millioner kroner.

Questback har vokst formidabelt de siste årene. Omsetningen var i 2005 på 36 millioner kroner. Året etter omsatte de for 72,5 millioner kroner.

I fjor kunne selskapet slå i bordet med en omsetning på hele 123 millioner kroner. Kundelisten består av nærmere 3000 kunder i 19 europeiske land.

Ifølge daglig leder Ivar Kroghrud er Questback den største aktøren i Europa innen «enterprise feedback management», målt i omsetning.

Løsningen de leverer lar seg utformes og administrere uten behov for inngående teknisk kunnskap. Resultat fra undersøkelsene kan integreres med ulike CRM- og rapporteringsverktøy i bedriften, blant annet SuperOffice.

Varsler oppkjøp

Selskapets styreleder Terje Bakken opplyser ovenfor DN at ambisjonene fremover er skyhøye.

- Vi har satt av kapital til å gjennomføre et ikke ubetydelig oppkjøpsløp fremover.

Bakken representerer i styret majoritetseieren Reiten & Co, som gjennom ulike oppkjøpsfond forvalter rundt 3,5 milliarder kroner.

- Strategien til Questback er krystallklar. Vi skal bygge en slagkraftig aktør på det europeiske markedet, sier Bakken til Dagens Næringsliv.

Til toppen