Sporer øyebevegelser for å øke salget

Måling av øyebevegelser skal hjelpe bedrifter til å finne ut hva som selger best på nett.

Konsulentselskapet Netlife Research skal hjelpe kunder med å lage bruker- og søkevennlige nettsider. Mange bedrifter sliter med å lage nettsider der det er enkelt for folk å finne fram og kjøpe produkter.

Et nytt verktøy, Eyetracker, skal gi en sikker kvalitetsvurdering for hva som trigger en bruker. Ifølge seniorkonsulent Are Gjertin Urkegjerde Halland er Netlife Research den første bedriften på sitt felt som tilbyr denne tjenesten.

Verktøyet er utviklet av et svensk firma, Tobii Technology. Det består av maskinvare og programvare som sporer øyebevegelser, og brukes til å kartlegge hvilke områder av et skjermbilde, en annonse, et bilde eller en trykt side som får mest oppmerksomhet. Prinsippet for Eyetracker er at man sender ut infrarødt lys, og sporer reflekser fra pupillen.

Resultatet av målinger av flere brukere eller forsøkspersoner, vises gjennom fargekoder som legges over bildet som måles.

Her er et eksempel fra en side til en nettbutikk:

Dette eksemplet er fra et bilde som tenkes brukt i en annonse:

Netlife Research har en håndfull kunder i pilotprosjekter. Her ser man på alt fra gunstige annonseplasseringer til hvilken informasjon det blir fokusert mest på.

Visualiseringen av hva brukerne fokuserer på og hva de ikke legger merke til, er nyttig informasjon når man skal vurdere hva som må endres på sidene.

– Eyetracking kan igjen gi svært nyttig input til plassering og vekting av elementer, testing av annonseformater, og være et nyttig hjelpemiddel i forbindelse med tilrettelegging for funksjonshemmede, forteller Halland.

Løsningen koster 250.000 kroner, og krever også en del tilleggsutstyr, kalibrering og etterarbeid.

Halland er derfor spent på responsen fra kundene, og hva slags uttelling det vil gi i forhold til innsats.

– Det er ingen tvil om at dette er et godt verktøy, og vi er overbooket av interesserte kunder som vil prøve ut metoden. Det som vil være avgjørende er hvorvidt kunden vil dele sine erfaringer med andre for at vi skal kunne få en skikkelig nytteverdi ut av dette, framholder Halland.

Til toppen