RESULTATERFINANS

Sportus funket ikke i Norge

Ti måneder etter den brask- og bram-fylte lanseringen av Sportus i Norge, med snowboard-Stine (bildet) og Lasse Kjus som spydspissser, er e-butikken lagt ned. Nå satser det svenske konsernet på en kombinasjon av netthandel og postordre gjennom Sportjohan, en 40 år gammel svensk merkevare.

Therese Werenskiold
3. nov. 2000 - 04:00
Sportus.noStine Brun KjeldaasLasse Kjus




Der tok nok Kjuser'n feil.

Sportjohan


Jon Roger Bjørbekk


Administrerende direktør for Sportus i Sverige (som fortsatt lever i beste velgående), Håkan Ström, forteller i et intervju med digitoday.no at selskapet ble nødt til å endre strategi.

- Hele kapitalmarkedet forandret seg. Vi fikk ikke inn de pengene vi trengte. Vi skulle ekspandere raskt og planla en emisjon i vår som skulle benyttes til markedsføringskapital. Den gikk dårlig. Hele markedet falt sammen på det tidspunktet. Da var det umulig for oss å rulle ut raskt og samtidig få lønnsomhet i løpet av kort sikt. Vi så på ulike løsninger og fant at kombinasjonen postordre/nettbutikk var bra, sier Ström.

Sportus kom i kontakt med Sportjohan (som er et 40 år gammelt og veletablert varemerke i Sverige), som allerede hadde planer om å starte netthandel. Sportus kjøpte Sportjohan av norske E-Line Group og svenske Sportex og fikk dermed flere bein å stå på.

- Nå har vi gjennom Sportjohan en B2B-del for salg av sportsutstyr til topp- og klubbidrett, og en B2C-del som er den opprinnelige Sportus. Dette konseptet skal leve videre i Sverige, Finland og Nederland, forteller Ström til digitoday.no.

- Strategien er så at vi går ut med en postordrekatalog til konsumentene, og at vi vender oss til tidligere postordrekunder. For disse er terskelen lavere for denne typen handel, mener Ström.

Han legger til at Lasse Kjus og Stine Brun Kjeldaas fortsatt har eierandeler i Sportus-konsernet og regner med at konsernet vil være lønnsomt fra neste høst.

- Vi har hentet inn mer penger og er ikke lenger bare basert på netthandel. Det betyr mindre risiko for investorene. Nå satser vi både på postordre, selgerkorps og netthandel.

Grunnen til at nettopp Norges-kontoret ble stengt, var at selskapet ble nødt til å holde fokus på lønnsomhet.

- Norge var det landet der salget gikk dårligst. I tillegg var lanseringstimingen dårlig. Vi rakk akkurat ikke julerushet og fikk heller ikke markedsført butikken raskt nok. Vi kunne ikke drive livredning for enhver pris, forteller Ström.

- Nå ser det bra ut, legger han optimistisk til.


Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.