Svensk-baserte Spotify melder om store tap, men kraftig vekst, for 2012. Nå varsler gründerne Daniel Ek og Martin Lorentzon mer vekst for å klare å bli lønnsomme. (Bilde: Spotify pressefoto)

Spotify blør penger

– Men forretningsmodellen virker, insisterer gründer.

Svenske Spotify har revolusjonert musikkindustrien gjennom å tilby strømming av en stadig økende musikk-katalog. Men det har kostet, og koster, for selskapet bak. Mens musikkbransjen opplever oppgang i inntektene for første gang på ti år, må det svenske oppstartsselskapet registrere økte økonomiske tap.

Wall Street Journal har denne uken intervjuet Spotify-gründer Daniel Ek, som forteller avisen at forretningsmodellen deres virker. Hans bevis for det er at gapet mellom inntektene selskapet drar inn på den ene siden, og utgiftene de må betale rettighetshavere, plateselskap og artister på den andre siden, blir større. Med andre ord: Dersom de klarer å vokse kraftig i årene som kommer vil inntektene komme.

Regnskapet avdekker at selskapet vokser kraftig. I 2012 var deres totale inntekter på 434,7 millioner euro, 3,4 milliarder kroner. Året før rakte selskapet inn 190 millioner euro eller halvannen milliard kroner i dagens valutakurs. Den store inntektsveksten kommer fra en voldsom vekst i brukermassen, særlig etter at selskapet gikk inn i det amerikanske markedet i 2011.

Ifølge Wall Street Journal har antall kunder økt fra 1 millioner betalende kunder og 6,7 millioner aktive «gratiskunder» i 2011 til 24 millioner aktive brukere, hvorav seks millioner betalende, i mars i år. Hovedvekten av inntektene kommer nettopp fra de betalende kundene. Reklamesalget sto for 14 prosent, eller rett under 60 millioner euro, av inntektene i fjor.

Spotify betaler rettighetshavere for hver låt som blir strømmet gjennom deres tjeneste, noe som gjør at utgiftene stiger i takt med bruken. Siden starten har selskapet, ifølge dem selv, betalt ut en halv milliard dollar i royalty til rettighetshavere. Bare i år regner de med å betale ut et tilsvarende beløp.

I 2012 tapte selskapet 58,7 millioner euro, 463 millioner kroner mot et underskudd på 45,4 millioner euro (ca. 360 millioner kroner) året før. Salgskostnadene økte fra 186 millioner euro (1,47 milliarder kroner) til 363 millioner euro (2,9 milliarder euro). Men som det fremgår av tallene: Tapene vokser mindre enn utgiftene. Dette er gode nyheter for selskapet som har ett mål for øyet, nemlig å vokse mer.

Ek røper til Wall Street Journal at mer enn 20 prosent av gratisbrukerne etter hvert velger å bli betalende kunde, noe som er en svært imponerende konverteringsrate. Men det er skjær i sjøen: Både Google og Apple har kastet seg over strømmingsmarkedet, og kan gjøre det tøft for selskapet å opprettholde den heftige veksten – selv om stadig flere velger å benytte seg av strømming for å konsumere musikk.

    Les også:

Til toppen